Открита е обществена консултация за термина „планински продукт“

До 10 май 2019 г. българските производители могат да дават обратна връзка за термина за качество „планински продукт”

- „Означението „планински продукт“ най-накрая ще достигне и българските производители. Предложението за наредба е публикувано за дискусия до 10.05.2019 г. Призовавам дотогава, възможно най-много производители да се запознаят с текста и да дадат обратна връзка, защото това означение ще помага на тях.“ Това коментира българският евродепутат Момчил Неков във връзка със започналата обществена дискусия за въвеждане на термина за качество „планински продукт“.

Терминът за качество планински продукт се въвежда за първи път в европейското законодателство през 2012 г., като де факто прилагането му за държавите-членки започна през 2014 г. Терминът не е задължителен, но е отлична възможност за страни като България, в която близо 40% от територията попадат в т.нар. планински и пред-планински региони.

По инициатива на Момчил Неков започна работа по въвеждането на термина у нас преди близо 2 години. Той самият организира две работни групи и редица срещи с производители от планинските региони в страната. На 1-ви юни 2018 г. българският евродепутат изпрати и предложение за наредба за въвеждане на термина за качество. С приемането на термина, страната ни ще е осмата държава-членка, която е въвела или е в процедура по въвеждане на термина. Другите страни са Австрия, Франция, Германия, Италия, Румъния, Словения и Чехия.

„Целта на терминa е да се даде видимост на планинските продукти, за производството на които са необходими повече ресурси, отколкото за голяма част от другите региони. Популярността му расте в Европа. Производителите у нас също проявяват жив интерес към нововъведението. Това е пример за въвеждане на добри европейски практики и у нас, не по задължение или диктовка, а с цел помагане и защита на родните производители.“ коментира още Момчил Неков.

Терминът ще може да бъде използван от планински производители на селскостопански продукти в преработено или непреработено състояние като мляко, сирене, кашкавал, месо и месни продукти, мед и други.

Заинтересованите страни могат да дадат обратна връзка и да се включат в обсъждането на проекто-наредбата на следния линк:
http://strategy.bg/PublicConsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=4279

Агрополитиката, Говори Брюксел

Маслодайната роза ще се сади под специален режим

Маслодайната роза ще се сади под специален режим

Фермери и градинари, които имат розови насаждения,могат да отнесат санкция. Това предвижда новият закон...

Агротехника, Животновъдство, Растителна защита

Преустановяват сеитбата на пролетните култури в Добруджа

Преустановяват сеитбата на пролетните култури в Добруджа

Преустановят сеитбата на пролетните култури в Добруджа, докато черноземът поизсъхне и машините могат да...

Форуми, Анализи, Коментари

В  престижния конкурс„Продукт на годината" изворна вода Роса бе отличена с награда

В престижния конкурс„Продукт на годината" изворна вода Роса бе отличена с награда

В третото издание на престижния конкурс„Продукт на годината" изворна вода Роса бе отличена с...

Пазари, Борси, Цени

80 тона агнешко месо от Македония на българския пазар се продава с 20% по-ниска цена

80 тона агнешко месо от Македония на българския пазар се продава с 20% по-ниска цена

От Националната овцевъдна и козевъдна асоциация са изпратили сигнал до Българската агенция за безопасност...

Инвестиции, Финансиране, Застраховки

Пламен Николов, управител на "Есетере България":  Целим се винаги в челните позиции

Пламен Николов, управител на "Есетере България": Целим се винаги в челните позиции

Световното потребление на етерични масла се увеличава и ние ще растем заедно с негоГосподин...

Иновации, Обучение, Агросвят

Испания подкрепя най-много иновативни групи

Испания подкрепя най-много иновативни групи

Над 350 оперативни групи за внедряване на иновации в селското стопанство вече са започнали...


Наши партньори

За нас

"Агробизнесът" е издание, предназначено за собственици на агрофирми, мениджъри, експерти, производители, преработватели и търговци на селскостопанска продукция. Задачата, която си поставя списанието, е да помогне на българския агробизнес в усилията му да достигне високите европейски стандарти. Земеделието и хранителната промишленост в България да станат конкурентни на останалите страни, членки на Европейския съюз.