Парламентът даде мандат за влизане в еврозоната само при курс от 1.95583 лева за евро

Парламентът даде мандат за влизане в еврозоната само при курс от 1.95583 лева за евро

Със 140 гласа "за", 2 гласа "против" и 66 "въздържал се" парламентът прие решение за определяне на условията за договаряне на централен курс на лева към еврото съгласно параграф 2.3 от Резолюция на Европейския съвет за установяване на механизъм на обменните курсове през третия етап на Икономическия и паричен съюз Амстердам.

При договаряне на централен курс на лева към еврото съгласно параграф 2.3 от Резолюция на Европейския съвет за установяване на механизъм на обменните курсове през третия етап на Икономическия и паричен съюз Амстердам, министърът на финансите и управителят на БНБ се задължават да предлагат, поддържат и гласуват позиция за централен курс от 1,95583 лв. за едно евро. България не участва в Механизма на обменните курсове /Еxchange Rate Mechanism II/ при централен курс между еврото и лева, различен от 1,95583 лв. за едно евро, записаха в решението депутатите.

 

Председателите на ЕС представят приоритетите за бъдещето на Европа

Председателят на ЕП  Д. Сасоли: Без правила, най-силните ще надделеят и най-слабите ще бъдат изключени.

Председателят на ЕП Д. Сасоли в отговорите си пред журналисти каза: „Запитайте се това: защо всички искат да ни разединят днес? Защото когато има общи правила, ние живеем по-добре и защитаваме  тези, които са по-слаби. Там, където няма правила, надделяват само най-силните. Може би тези, които искат да ни разделят, се страхуват от свят с правила. Днес вярвам, че значението на ЕС се крие в отговора, който можем да дадем на този въпрос - не само за нас, но и за един глобален свят, който трябва да живее по правила. Без правила най-силните ще надделеят и най-слабите ще бъдат изключени. А ЕС не иска това”.

След вчерашната среща за размисъл относно бъдещите предизвикателства пред Европейския съюз в дома на Жан Моне във Франция, председателите Давид Сасосли, Шарл Мишел и Урсула фон дер Лайен направиха днес изявления в посетителския център на Европейския парламент в Брюксел.

Оттеглянето на Обединеното кралство отваря нова глава в историята на Европейския съюз. Днешните изявления са с поглед към конкретните вътрешни и външни предизвикателства, които трябва да бъдат преодолени през следващите години, и за това как по-активно могат да се включат гражданите, гражданското общество и националните парламенти в дискусиите и във вземането на решения, които оформят бъдещето на Европа.

 

Преразпределение на местата в Европейския парламент след Брекзит

От 1-ви февруари, броят и разпределението на местата в Европейския парламент се променя във връзка с оттеглянето на Обединеното кралство от ЕС.

От 1-ви февруари, след оттеглянето на Обединеното кралство от ЕС на 31 януари 2020 г., Европейският парламент ще има 705 места, в сравнение с предишните 751 (максималният позволен брой в договорите на ЕС).

От общо 73 места на Обединеното кралство, 27 са преразпределени на други държави членки, като останалите 46 ще бъдат запазени в резерв за възможни бъдещи разширявания на ЕС.

Всички нови евродепутати бяха избрани по време на европейските избори през май 2019 г.

В зависимост от националните правила, някои имена вече бяха потвърдени от съответните държави членки, докато други все още се очаква да бъдат получени от администрацията на ЕП. Може да намерите имената на всички настоящи евродепутати на специалната уебстраница на Европейския парламент.

Преразпределението на местата гарантира, че нито една страна на ЕС няма да изгуби от това, докато някои държави членки ще получат от едно до пет допълнителни места, за да се компенсира недостатъчното им представителство след демографските развития в тези страни.

Новото разпределение на местата взема предвид размера на населението на държавите членки, както и необходимостта от минимално представителство за европейските граждани в по-малките страни.

 Принципът на „регресивна пропорционалност“ означава, че по-малките страни имат по-малко членове на ЕП в сравнение с по-големите държави, но също така, че евродепутатите от по-големите страни представляват повече граждани от техните колеги от по-малките държави.

Европейският парламент ще продължи да оказва влияние на преговорите относно бъдещите отношения между ЕС и Обединеното кралство. Брекзит ще засегне и състава на комисиите и междупарламентарните делегации на ЕП

 

Правителството одобри проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за 2020 година

Министерският съвет одобри законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2020 година и актуализираната средносрочна бюджетна прогноза (АСБП) за периода 2020-2022 година, която представлява мотивите към законопроекта.

В актуализираната бюджетна прогноза са представени средносрочните икономически перспективи и приоритети на правителството, както и основните параметри на бюджетната рамка за следващата година. Запазва се въведеният с АСБП за периода 2019-2021 г. нов подход за включване в съдържанието на прогнозата на повече информация при представянето на разходните политики с акцент върху ключовите индикатори за измерване на степента на изпълнението им.

 Ключови цели продължават да бъдат запазването на фискалната устойчивост и провеждането на последователна, прозрачна и предвидима фискална политика, която да допринася за подобряване на бизнес средата, насърчаване на инвестициите и стимулиране развитието на трудовия пазар за постигане на икономически растеж и заетост, придържайки се към общите правила на ЕС.

 Запазват се целите за бюджетното салдо, заложени в средносрочната бюджетна прогноза (СБП) за периода 2020-2022 г. - достигане до балансирана бюджетна позиция през 2020 г. и запазването й през следващите години. Целта за постигане и поддържане на балансиран бюджет остава непроменена в продължение на няколко поредни цикъла на подготовка на бюджета.

Приходните и разходните политики в прогнозата са продължение на заложените в СБП за периода 2020-2022 г., като за надграждането с нови са взети предвид както макроикономическите аспекти, така и фискалните възможности за осигуряване на финансиране на приоритетните сектори и за реализиране на хоризонтални мерки, засягащи бюджетната сфера.

И при приходите, и при разходите за периода 2020-2022 г., изразени като процент от БВП, се наблюдава тенденция на спад от 36,9 % до 35,0 %, а в номинален размер стойностите на тези показатели се увеличават, като от 46,827 млрд. лв. за 2020 г. се очаква да достигнат 50,143 млрд. лв. през 2022 година.

 Основните цели на данъчната политика са повишаване на приходите от данъци, справяне със сенчестата икономика и намаляване на административната тежест и разходите за бизнеса и гражданите. Приоритетите на данъчната политика са съобразени с дадената от Съвета на Европейския съюз специфична препоръка към България за подобряване на събираемостта на данъците. В средносрочен план се предвижда запазване на ниските данъчни ставки на корпоративните данъци и тези на данъците върху доходите на физическите лица, което допринася за повишаване на икономическия растеж и има положително влияние върху търсенето и предлагането на труд.

 Приоритетите на Бюджет 2020, които надграждат вече заложените в средносрочната бюджетна прогноза от пролетта приоритети и допускания за развитие на секторните и хоризонталните политики, са: образованието, здравеопазването, отбраната, пенсионната политика и политиката по доходите.

 Образование. През 2020-2022 г. ще продължи реализирането на мерките, насочени към повишаване привлекателността на учителската професия и мотивацията на действащите учители. Навлизането на млади и високообразовани хора в образователната система неминуемо ще се отрази положително върху качеството на придобитите знания и умения на учениците. Насърчаването на зрелостниците с високи образователни резултати да получат педагогическо образование и да постъпват на работа в образователната система е сред приоритетните мерки, реализирането на които ще позволи да се преодолее очакваният недостиг на педагогически специалисти. В сектор „Образование“ ще продължи реализацията на мерките, целящи подобряване на социалния статус на учителите, като за тази цел ще бъдат предоставяни ежегодно допълнителни средства в размер на 360,0 млн. лв. за увеличение на възнагражденията на педагогическия персонал. Целта е през 2021 г. да бъде постигнато удвояване, спрямо 2017 г., на средствата за възнаграждения на педагогическите специалисти.

 Здравеопазване. Основните приоритетни направления в областта на здравеопазването през тригодишния период са осигуряване на финансова устойчивост и обезпеченост на здравната система с цел подобряване здравето на населението, повишаване и поддържане качеството на живот чрез намаляване на преждевременната смъртност и заболеваемостта, както и преодоляване на регионалните дисбаланси и осигуряване на функционално взаимодействие между отделните нива на медицинска помощ. Изграждането на Национална здравна информационна система, посредством използване на нови технологии в областта на електронното здравеопазване, е сред приоритетите, с които се цели подобряване на качеството и ефективността на процесите в системата на здравеопазване.

 Отбрана. През периода 2020-2022 г. политиката, провеждана от правителството в областта на отбраната, продължава да е приоритетна. Осигурени са средства за поддържане и развитие на националните отбранителни способности и способностите, свързани с колективната отбрана, в т.ч. средства за изпълнение на приетите от Народното събрание инвестиционни проекти. Относителният дял на капиталовите разходи към общите разходи за отбрана е над 20-процентния критерий на НАТО. Разходите за отбрана са съобразени с Националния план за повишаване на разходите за отбрана на 2 на сто от БВП на Република България до 2024 година.

 Пенсионна политика. Предвижда се от 1 юли 2020 г. всички пенсии, отпуснати до 31 декември 2019 г., да се увеличават с 6,7 % (процент, определен по т.нар. „швейцарско правило” на чл. 100 от КСО), като от 1 юли през 2021 г. и 2022 г. пенсиите, отпуснати до 31 декември на предходната година, също се осъвременяват по „швейцарското правило”. За периода 2020-2022 г. тежестта на една година осигурителен стаж в пенсионната формула се запазва в размер на 1,2.

Политика по доходите. Освен вече предвиденото в СБП от пролетта на тази година увеличение на размера на минималната работна заплата (от 1 януари 2020 г. на 610 лв., от 1 януари 2021 г. на 650 лв., като размерът от 650 лв. ще се запази и през 2022 г.), в настоящата прогноза е заложена мярка за 2020 г. за увеличение с 10 % на средствата за заплати и възнаграждения на персонала, нает по трудови и служебни правоотношения, включително и на средствата за осигурителни вноски, което ще има отражение върху заплащането на заетите в бюджетния сектор. С това се създава възможност, на база на увеличения размер на разходите за персонал, да се увеличат индивидуалните основни месечни заплати на заетите, въз основа на заеманата длъжност и оценките за постигнатите резултати. За периода 2020-2022 г. осигурителната политика предвижда увеличение на минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица, съответно в размер на 610 лв. за 2020 г. и 650 лв. за 2021 г. и 2022 г., както и увеличение на минималния осигурителен доход за регистрираните земеделски стопани и тютюнопроизводители от 400 лв. на 610 лв. от началото на 2020 година. Равнищата на минималните осигурителни доходи по основните икономически дейности и квалификационни групи професии от 2019 г. се запазват, като се извършва корекция само по отношение на позициите, които са под размера на минималната работна заплата за 2020 г. - 610 лева. Максималният осигурителен доход за всички осигурени лица се запазва в размер на 3 000 лева.

 Основните бюджетни взаимоотношения между общините и централния бюджет в проекта на ЗДБРБ за 2020 г. са в общ размер 4,203 млрд. лева. Предвиденото увеличение, спрямо приетите със ЗДБРБ за 2019 г., е с 456,8 млн. лв., от тях за: общата субсидия за делегираните от държавата дейности - с 418,8 млн. лв.; изравнителната субсидия - с 13,0 млн. лв.; трансферите за зимно поддържане и снегопочистване - с 5,0 млн. лв.; целевата субсидия за капиталови разходи - с 20,0 млн. лева.

 С Бюджет 2020 са предвидени промени в механизмите за разпределение на целевата субсидия за капиталови разходи и на трансфера за зимно поддържане и снегопочистване на общинските пътища. Премахва се изравнителният компонент, който осигурява достигнатия размер на целевата субсидия за капиталови разходи и на трансфера за зимно поддържане и снегопочистване през предходната година, с цел постигане на обективно съответствие между средствата и натуралните показатели за всяка конкретна община.

 Приоритет за страната остава и успешното усвояване на средствата от европейските фондове и програми, чрез които да се постигне устойчив икономически растеж, по-висока заетост, социално включване, социално, икономическо и териториално сближаване и изграждане на конкурентоспособна и иновативна икономика.

 Въз основа на допусканията, при прогнозно положително нетно дългово финансиране за периода 2020-2022 г., се запазва тенденцията за намаляване на съотношението на държавния дълг спрямо прогнозното ниво на БВП от 18,6 % към края на 2019 г. до 17 % в края на 2022 година. В контекста на провежданата бюджетна политика и прогнозите за темпа на растеж на БВП за периода 2020-2022 г., нивото на консолидирания дълг на сектор „Държавно управление“ се очаква да продължи да спада, движейки се в диапазона от 19,8 % до 18,2 % от БВП или между 25,1-26,1 млрд. лева.

  Прогнозите за относителния дял на консолидирания дълг спрямо БВП остават значително под максимално допустимата референтна стойност на Маастрихтския критерий за конвергенция от 60 %, което ще гарантира запазване на равнището на държавна задлъжнялост в устойчиви граници, респ. водещата позиция на Република България сред 28-те държави - членки на ЕС по отношение на ниското ниво на дългова тежест.

 

Правителството одобри изменения в Закона за защита на потребителите

Правителството прие Решение за одобряване на проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите (ЗИД на ЗЗП).

 Чрез проекта се създава правна рамка за прилагане на разпоредбите на Регламент (ЕС) 2017/2394 и съдържа някои от следните характеристики: определя компетентните органи за прилагане на законодателството за защита на потребителите, а Комисията за защита на потребителите (КЗП) е натоварена с функциите на единна служба за връзка и координатор между тях.

  Освен това КЗП ще има правомощията да издава решения за премахване на съдържание или ограничаване на достъп до онлайн интерфейс на търговци, които нарушават законодателството, свързани със защитата на потребителите. Предвижда също глоби и имуществени санкции при неизпълнение на разпоредбите на закона.

 Проектът имат за цел още да гарантира, че потребителите на преносими услуги за онлайн съдържание, които се предоставят на територията на Република България по законосъобразен начин, имат право на достъп до тези услуги и могат да ги използват, когато временно се намират в друга държава-членка от ЕС.

 Не на последно място този акт ще доведе до намаляване на административната тежест чрез премахване на изискването за предоставяне на хартиен носител на документи, които могат да бъдат проверени в Търговския регистър и в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел.

 

 

Законът, Агрополитиката, Говори Брюксел

Фермерите са изключени от консултациите по изготвяне на плановете за управление на риска от наводнения

Фермерите са изключени от консултациите по изготвяне на плановете за управление на риска от наводнения

Неделя, 03 Декември 2023

Българският фермерски съюз е възмутен, че представители на земеделските производители не са включени в...

Агротехника, Животновъдство, Растителна защита

МЗХ и Институтът по животновъдство на Франция ще подпишат меморандум за сътрудничество

МЗХ и Институтът по животновъдство на Франция ще подпишат меморандум за сътрудничество

Понеделник, 16 Октомври 2023

Министерството на земеделието и храните и Институтът по животновъдство на Франция ще подпишат меморандум...

Компании, Събития, Анализи

Агрополихим и Солвей Соди на COP28 в Дубай с единствения по рода си екологичен проект SAPHIRRE

Агрополихим и Солвей Соди на COP28 в Дубай с единствения по рода си екологичен проект SAPHIRRE

Вторник, 05 Декември 2023

За първи път България ще участва със собствен щанд на световната климатична конференция Водещият производител...

Реколта, Пазари, Цени

БАБХ прави засилени проверки за качеството на рибата в търговската мрежа

БАБХ прави засилени проверки за качеството на рибата в търговската мрежа

Сряда, 06 Декември 2023

Българската агенция за безопасност на храните прави засилени проверки за качеството и произхода на...

Инвестиции, Финансиране, Застраховки

ДФЗ изплати над 5 млн. лева на земеделските стопани, които бяха достигнали тавана по украинската помощ

ДФЗ изплати над 5 млн. лева на земеделските стопани, които бяха достигнали тавана по украинската помощ

Четвъртък, 07 Декември 2023

Държавен фонд „Земеделие“ (ДФЗ) изплати над 5 млн. лв. (5 009 527 лв.) на...

Иновации, Обучение, Агросвят

Трета демо точка на АгроХъб.БГ в Центъра по системна и растителна биология и биотехнология в Пловдив се открива на 16 ноември

Трета демо точка на АгроХъб.БГ в Центъра по системна и растителна биология и биотехнология в Пловдив се открива на 16 ноември

Вторник, 14 Ноември 2023

Официалното откриване на Демо точка “Наука” на Европейския цифров иновационен хъб АгроХъб.БГ в Центъра...






Наши партньори

За нас

"Агробизнесът" е издание, предназначено за собственици на агрофирми, мениджъри, експерти, производители, преработватели и търговци на селскостопанска продукция. Задачата, която си поставя списанието, е да помогне на българския агробизнес в усилията му да достигне високите европейски стандарти. Земеделието и хранителната промишленост в България да станат конкурентни на останалите страни, членки на Европейския съюз.