Бизнесът и науката в селското стопанство си подават ръка за партньорство

Меморандум за сътрудничество подписаха днес (2 юни 2023 г.) Селскостопанска академия – София (ССА), и Българската асоциация на собствениците на земеделски земи (БАСЗЗ). Подписи под документа поставиха председателят на ССА проф. дн инж. Мартин Банов и председателят на Управителния съвет на БАСЗЗ Стайко Стайков.

Целта на документа е да бъде задълбочено сътрудничеството между неправителствения сектор, бизнеса и науката в областта на селското стопанство – значим сектор за националната и европейската икономическа сигурност и продоволствена осигуреност на населението.

Чрез Меморандума ССА и БАСЗЗ изразяват готовността си да работят съвместно за развитие на модернии поземлени отношения, рентабилно и икономически ефективно земеделие в България, на базата на достиженията на съвременната наука.

***

  • ССА е национална автономна бюджетна организация към Министъра на земеделието, която се занимава с въпросите, свързани с научни изследвания, научно-приложната, иновационна и образователна дейност в областта на земеделието и храните.
  • БАСЗЗ е сдружение, защитаващо правата и представляващо интересите на собствениците на земеделски земи. Мисията на БАСЗЗ е, в партньорство със законодателната, изпълнителната и местната власт, заедно с неправителствения сектор и аграрната наука, да подпомогне развитието на модерно, пазарно ориентирано земеделие и поземлени отношения, а доходите на българските фермери да се изравнят с тези на колегите им от старите страни-членки на Европейския съюз. Визията на БАСЗЗ е, че това може да стане на базата на пренареждането и групирането на земеделските земи за повишаване на производителността им, респективно – на добавената им стойност, възстановяването, модернизирането и изграждането на нова хидромелиоративна инфраструктура, проактивни мерки за предпазване от ерозия, наводнения, пожари и т.н.

 

 

До 30 юни продължава кампанията за директните плащания

До 30 юни земеделските стопани могат да подават заявления за директни плащания в Кампания 2023 и да правят редакции без санкция.

Това е предвидено с допълнение към Наредба № 3 от 10 март 2023 г. за условията и реда за прилагане на интервенциите под формата на директни плащания, включени в Стратегическия план, за проверките, намаленията на плащанията и реда за налагане на административни санкции, публикувано в бр. 48 на Държавен вестник от 2 юни 2023 г.

Кампанията за подаване на заявления за директни плащания през 2023 г. за първи път се прилага по новите правила, залегнали в Стратегическият план и периодът за подаване на заявления е удължен от 5 юни до 30 юни 2023 г.

С публикуваните промени се предвижда намалението на плащанията с 1% за всеки работен ден, при подаването на заявление след 5 юни, да не се прилага за Кампания 2023. Целта е да се предостави повече време на земеделските стопани да се запознаят с възможностите за подпомагане и да вземат решение за интервенциите, по които да кандидатстват.

Запазва се принципът, че заявление за подпомагане, подадено след удължения срок, е недопустимо и на кандидата не се предоставя подпомагане.

За България е важно да заимства от успешния опит на Испания в кооперирането на земеделските производители

България трябва да почерпи опит от Испания и двете държави да започнат да работят съвместно в областта на сдружаването на производителите и кооперативите. Това заяви заместник-министърът на земеделието Тодор Джиков по време на среща с испанския му колега Фернандо Миранда Сотийос. Българският заместник-министър е на посещение в Мадрид, по покана на Министерството на земеделието, рибарството и храните на Кралство Испания.

Заместник-министър Джиков акцентира, че предимствата на кооперативите са значителни, предвид възможността им да концентрират по-големи обеми продукция и респективно да осигуряват по-добри условия за нейната реализация. По време на официалната визита бяха обсъдени множеството предимства за земеделците, членуващи в обединения, сред които достъпът до модерно технологично оборудване, обучения, обмяна на опит и възможност за планиране на производството, спрямо нуждите на пазара. Тодор Джиков коментира, че аграрният сектор има ключово значение и за двете държави. „Серията от кризи в последните 3 години показва необходимостта от сдружаване на производителите за постигане на по-устойчиво на пазарните сътресения земеделие“, заяви още той.

Фернандо Миранда Сотийос представи пред българската делегация структурата, организацията и дейността на кооперативите в страната, броят на които понастоящем надхвърля 3 600. Техният оборот само за предходната 2022 г., е достигнал 36 милиарда евро, осигурявайки пазарни позиции и устойчиви доходи на членовете си, които самостоятелно не биха могли да постигнат такива резултати.

По време на работната си визита земеделският заместник-министър се срещна и с представители на Cooperativas Agro-alimentarias de España – организацията в Испания, която представлява кооперациите в земеделието и хранително-вкусовата промишленост пред национални и европейски организации, институции и асоциации. Нейната мисия е да популяризира испанското кооперативно движение, да насърчава кооперативния бизнес модел и да допринася за подобряване на рентабилността на кооперативите и тяхното устойчиво развитие. Целта на организацията е да постигне възможно най-добрите условия за развитие на бизнес дейността на кооперациите, тъй като те са идеалната формула за подобряване на доходите на асоциираните производители. По време на разговорите българската делегация се запозна с историята на организацията и модела на управление, заимствайки идеи, които могат с успех да бъдат приложени и в българското земеделие, за да се подпомогне процесът на коопериране на родните производители, което ще способства за по-устойчивото им и икономически рентабилно развитие.

Тодор Джиков посети и MercaMadrid - най-голямата борса в Европа за търговия, маркетинг и логистика на риба и други пресни храни.

Европейският орган за безопасност на храните стартира кампания в подкрепа на информираните решения при избора на храни в България

16 страни в Европа участват в третото издание на #EUChooseSafeFood през 2023 г.

 

Европейският орган за безопасност на храните (ЕОБХ) стартира нова комуникационна кампания в подкрепа на информираните решения при избора на храни в България. Целта на кампанията #EUChooseSafeFood е да помогне на гражданите да мислят критично, когато всекидневно решават какви продукти да консумират. Проектът предоставя практична и лесно достъпна информация за потребителите ― от помощ при четене и разбиране на етикетите на храните до съвети за приготвяне и съхранение на храни. В България фокус ще бъде поставен върху добрата хигиена на храните и здравето на пчелите, но кампанията обхваща много и различни теми като намаляване на загубата на храни, алергените, хранителните добавки, болести, свързани с храненето, замърсители, новите храни, опаковките, добавките и благосъстоянието на животните.

Европейските граждани са едни от най-добре защитените и информирани потребители в света по отношение на храната, която консумират. Чрез системата на ЕС за безопасност на храните се гарантира правото на всеки европейски гражданин да знае как се произвежда, преработва, опакова, етикетира и продава консумираната от него храна. Като част от тази система учени от целия ЕС правят преглед на научните данни и изследвания, за да оценяват рисковете, свързани с храните. Това гарантира, че продуктите на европейските пазари и в магазините са безопасни.

Системата на ЕС за безопасност на храните е изградена въз основа на научни становища, предоставени от ЕОБХ в тясно сътрудничество с националните органи за безопасност на храните в цяла Европа. ЕОБХ работи с водещи учени от ЕС и извън него, които правят анализи и оценки и изготвят становища въз основа на последните доказателства за безопасността на отделните храни и дали представляват риск за потребителите.

Освен по отношение на безопасността на потребителите, тази научна дейност е изключително важна и за предпазване на животните и околната среда от всякакви рискове, свързани с хранителната верига. ЕОБХ, държавите членки и лицата, отговорни за вземането на решения в институциите на ЕС, работят в тясно сътрудничество с други национални партньори, международни организации, производители, потребителски организации и други групи на гражданското общество, за да имат възможност европейските граждани да направят информиран избор относно храните и спокойно да се наслаждават на храната.

16 страни в Европа участват в третото издание на #EUChooseSafeFood project през 2023 г.: Австрия, Белгия, България, Хърватия, Кипър, Чехия, Гърция, Ирландия, Италия, Латвия, Полша, Португалия, Румъния, Словакия, Словения и Северна Македония.

„ЕОБХ работи с национални органи по безопасност на храните и учени от цяла Европа, за да гарантира, че храните са безопасни, здравословни и устойчиви. Кампанията #EUChooseSafeFood обвързва науката за безопасността на храните с храните на нашата трапеза, като дава възможност на потребителите да правят добър избор на храни и да имат по-добри познания за тях. Много се радвам, че кампанията все повече се засилва, като тази година за участие се регистрират повече национални партньори от всякога“, сподели Бернард Урл, изпълнителен директор на ЕОБХ.

 

За повече информация посетете: https://campaigns.efsa.europa.eu/EUChooseSafeFood/#/index-bg

 

 

Положително влияние

През първите две години кампанията #EUChooseSafeFood имаше положително отражение върху информираността и познанията на потребителите относно безопасността на храните в ЕС. Делът на хората в досег с посланията на кампанията, които са си припомнили, че решенията относно безопасността на храните се вземат въз основа на науката, е нараснал от 2-ма от 10 през 2021 г. до 4-ма от 10 през 2022 г. Увеличили са се нивата на доверие в системата на ЕС за безопасност на храните сред хората, които са имали контакт с кампанията. През 2022 г. 70 % от гражданите съобщават, че имат доверие в ЕС и националните правителства по въпроса за безопасността на храните, което представлява увеличение с 10 % в сравнение с 2021 г.

Кампанията е насочена предимно към европейски граждани на възраст между 25 и 45 години, като се фокусира върху младите родители и хората с интерес към безопасността на храните и науката. В нея се акцентира върху ролята на европейските учени, които работят заедно, за да предпазят потребителите от рискове, свързани с храните.

Как да се включите

Стартът на кампанията #EUChooseSafeFood днес е отправната точка за инициативи, които ще бъдат разгърнати на ниво ЕС и на национално равнище в 16 държави в Европа. През следващите седмици и месеци правителствата и органите за безопасност на храните в целия ЕС ще дадат ход на целенасочени дейности и събития за националните си аудитории в рамките на #EUChooseSafeFood.

Желаещите да подкрепят кампанията се приканват да посетят уебсайта на #EUChooseSafeFood, който съдържа подробна информация, преведена на всички официални езици на ЕС, по различни теми, свързани с безопасността на храните. От уебсайта може също да изтеглите набор от материали за кампанията, който включва визуални елементи, видеа и текстове за социалните мрежи на различни езици, които да споделяте на собствените си канали.

За ЕОБХ

Европейският орган за безопасност на храните (ЕОБХ) е агенция на Европейския съюз, създадена през 2002 г., за да служи като независим източник на научни становища за лицата, отговарящи за управлението на риска, и да съобщава за рисковете, свързани с хранителната верига. Той си сътрудничи със заинтересовани страни с цел насърчаване на съгласуваността на научните становища в ЕС и осигурява научна база за законови и подзаконови разпоредби за защита на европейските потребители от рискове, свързани с храните ― от фермата до трапезата.

 

За контакт с ЕОБХ от страна на медиите:

Тел.: +39 0521 036 149

Имейл: Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.

 

 

Заместник-министър Джиков: Всеки земеделец трябва да се довери на новите технологии в сектора, защото чрез иновации можем да бъдем конкурентоспособни на световния пазар

Всеки земеделец трябва да се довери на новите технологии в сектора, защото чрез иновации можем да бъдем конкурентоспособни на световния пазар. Това каза заместник-министърът на земеделието Тодор Джиков при официалното откриване на 15-то издание на специализираното изложение БАТА АГРО  2023 г.

Аграрният заместник-министър посочи още, че себестойността на родната продукция означава умно управление, планиране и инвестиции в стопанствата. „Нужно е да се говори и за по-справедлива цена при продажбата на земеделската продукция, и по-лесна и бърза продажба“, допълни той. По думите му това означава, че е необходимо да се обърне внимание на качеството, по-високия добив и правилното съхранение.

„През 2023 г., по подмярка 4.1. „Инвестиции в земеделски стопанства“, до земеделските производители е предвидено да достигнат близо 500 млн. лева, с които ще имат възможност да закупят машини, препарати за растителна защита и торове“, съобщи Тодор Джиков. И коментира, че по този начин могат да бъдат постигнати целите за повишаване на добива като количество и качество.

Земеделският заместник-министър информира още, че има финансов ресурс от близо 400 млн. лева по подмярка 4.2. „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“. По думите му вече има писма, за отстраняване на нередностите и договорирането на подмярката, като допълни, че до месец ще започне приемът по Плана за възстановяване и устойчивост. „В него също има близо 450 млн. лева по четири направления. В служебния кабинет се постарахме да администрираме така приема, че да улесним максимално възможностите за кандидатстване, да намалим административната тежест, с което да осигурим възможност за договаряне на проектите до септември месец 2023 г.“, разясни Джиков.

В заключение, заместник-министър Джиков пожела на изложителите и гостите да намерят нови бизнес контакти, машини, технология, техника, с които да бъдат успешни и ползотворни. И поздрави организаторите, че за поредна година съумяват да съберат на едно място всичко необходимо за съвременното земеделие.

В рамките на изложението, посетителите могат да се запознаят с продуктите на над 200 участника и над 600 бранда. И тази година Министерството на земеделието има информационен щанд, на който експерти отговарят на въпроси.

Законът, Агрополитиката, Говори Брюксел

Земеделците прекратиха протеста, приемат предложения меморандум

Земеделците прекратиха протеста, приемат предложения меморандум

Сряда, 20 Септември 2023

Меморандумът беше подписан между Министерски съвет, Министерството на финансите, Министерството на земеделието и храните...

Агротехника, Животновъдство, Растителна защита

Животновъдите са против забраната  за паша в националните паркове

Животновъдите са против забраната за паша в националните паркове

Четвъртък, 31 Август 2023

Във връзка с публикации в медиите за изпратено до министър-председателя писмо от екоактивисти с...

Компании, Събития, Анализи

SPACE 2023: В сърцето на глобалното хранително предизвикателство

SPACE 2023: В сърцето на глобалното хранително предизвикателство

Сряда, 20 Септември 2023

37-ото издание на SPACE се проведе от вторник, 12 до четвъртък, 14 септември в...

Реколта, Пазари, Цени

МЗХ определи ставката за предоставяне на спешна финансова помощ за производителите на слънчоглед

МЗХ определи ставката за предоставяне на спешна финансова помощ за производителите на слънчоглед

Понеделник, 04 Септември 2023

78,33 лв./ха е ставката, определена със заповед на министъра на земеделието и храните Кирил...

Инвестиции, Финансиране, Застраховки

НАЗ: Институциите да вземат мерки за оцеляването на сектор „Земеделие“

НАЗ: Институциите да вземат мерки за оцеляването на сектор „Земеделие“

Събота, 09 Септември 2023

Националната асоциация на зърнопроизводителите многократно е доказвала, че стои зад всеки един фермер. Това...

Иновации, Обучение, Агросвят

МЛАДОСТТА НАМИРА СВОЕТО МЯСТО В  SPACE

МЛАДОСТТА НАМИРА СВОЕТО МЯСТО В SPACE

Сряда, 20 Септември 2023

Вятърът на свободата духаше из коридорите на събитието SPACE 2023. Младото поколение се ангажира...






Наши партньори

За нас

"Агробизнесът" е издание, предназначено за собственици на агрофирми, мениджъри, експерти, производители, преработватели и търговци на селскостопанска продукция. Задачата, която си поставя списанието, е да помогне на българския агробизнес в усилията му да достигне високите европейски стандарти. Земеделието и хранителната промишленост в България да станат конкурентни на останалите страни, членки на Европейския съюз.