80 тона агнешко месо от Македония на българския пазар се продава с 20% по-ниска цена

От Националната овцевъдна и козевъдна асоциация са изпратили сигнал до Българската агенция за безопасност на храните за наличието на 80 тона агнешко месо от Македония на българския пазар, съобщи Симеон Караколев, съпредседател на асоциацията.

 Той посочи, че месото се продава в една от търговските вериги и е обозначено с неясен печат, който не гарантира нито произхода му, нито качеството му.

От асоциацията настояват Агенцията по храните да извърши проверка не само в магазинната мрежа, но и в централните складове, където то се съхранява. По думите на Караколев месото е от кланица в Македония, влязло е в Гърция и от там в България - в три склада в София, Добрич и Пловдив.

 Ако Агенцията  работи по правилата, то месо, което е с нечетливи печати трябва да бъде възбранено, посочи Караколев и уточни, че цената на внесеното агнешко месо е с 20% по-ниска от това, което предлагат българските производители.

От миналата година българското агнешко и овче месо на пазара се продава със сини печати, припомни той. От асоциацията смятат, че месото от български производители за предстоящите празници, което се продава, е около 200 тона.

Фермерската цена на дребно е около 6.00 лв. на килограм, на едро килограм българско агнешко месо е между 4.50 и 5.00 лева, а в магазинната мрежа се продава на цени между 13.00 и 18.00 лева, уточни съпредседателят на организацията. Той отбеляза, че в големите вериги агнешкото месо на цена под 13.00 лева за килограм е внос от други държави.

Изнасяме 40 тона шафранови луковици за Китай

През 2019 г. се предвижда от България за Китай да бъдат изнесени 40 тона шафранови луковици, за следващата година 200 тона, а през 2021г. 400 тона. Общата стойност на шафрановия минзухар, който ще бъде експортиран за Китайската народна република (КНР),  възлиза на 6,5 млн. евро. Това заяви министърът на земеделието, храните и горите Румен Порожанов на срещата си с Дун Сяодзюън, извънреден и пълномощен посланик на КНР.
По думите му, това предвижда тригодишният план за развитие на шафран в България  за периода 2019-2021 г.,  изработен след подписаното тристранно споразумение между Центъра за насърчаване на сътрудничеството в областта на селското стопанство между Китай и страните от централна и източна Европа (ЦНСССКЦИЕ), Българската национална асоциация на производителите на шафран и биологични шафранови продукти и „Джъдзян Янтйен за земеделие, наука и технологии Ко“ ООД.

В действие е работата по изграждането на първия Демонстрационен парк в подкрепа на сътрудничеството със селскостопански стоки по инициативата 16+1 между Китай и страните от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) край Пловдив. Целта на парка е да подпомага търговията със земеделски стоки, както и организирането на  изложби, обучения, конференции и семинари за земеделските и хранителните предприятия.

„В работата по експозиционния парк за сътрудничество са взели участие около 20 китайски предприятия с инвестиции за 60 млн. евро“, обясни г-н Дун Сяодзюън. В проекта участват също и Аграрен университет гр. Пловдив, земеделска кооперация „Единство“, като общите обработваеми площи  възлизат на 17 000 декара. Според него, селското стопанство е един от най-блестящите акценти в сътрудничеството между България и Китай.

Напомняме, че на 12 Април 2019г. в Дубровник, в рамките на Осмата среща на държавните и правителствени ръководители на КНР и страните от ЦИЕ, министър Порожанов и министърът на Генералната митническа администрация на Китай Ни Юефън подписаха протокол за санитарните и фитосанитарните изисквания за износ на български шрот от слънчогледово семе.

Комисията за конкуренция глоби "Фантастико"

Комисията за защита на конкуренцията глоби търговската верига "Фантастико" за игра с награди, проведена през ноември миналата година, в която срещу покупка от поне 25 лв. компанията организира томбола с предметни награди, сред които смартфони, ваучери за пазаруване и почивки.
Комисията установила, че информацията за праг за участие не е посочена в брошурата на веригата, а в нея има единствено препращане към сайта на търговеца Това може да заблуди потребителите, заключава ведомството.

С това се мотивира и санкцията за заблуждаваща реклама от 162 256 лв. на организатора - "Ван холдинг". Сумата е 0.1% от нетните приходи на компанията за 2018 г.. Решението, по което комисията казва, че се е самосезирала, подлежи на обжалване.

След жалба на конкурента "Лидл България" обаче комисията е проверила акция на "Фантастико" за продажба на два продукта на цената на един, проведена отново през ноември. Сигналът на "Лидл" е мотивиран с това, че "Фантастико" осигурява безвъзмездно предлагане на добавка към продавана стока.

Комисията обаче установява, че тази практика е широко използвана и от другите участници в пазара и че става дума за продажба с отстъпка от цената на едни и същи продукти, предлагани за продажба заедно.

Европейският орган за безопасност на храните въвежда лимит от 2 грама от промишлено произведени трансмазнини

Лимит от 2 грама от промишлено произведени трансмазнини, получили нарицателното палма, на 100 грама от мазнините в храна, предназначена за крайния консуматор и за доставка на дребно ще бъде въведена от 2 април 2021 г., съобщиха от Еврокомисията.

Също така, производителите трябва да предоставят информация за количеството трансмазнини в храна, доставена на други предприятия, ако лимитът от 2 грама е надвишен. Новият регламент, приет от ЕК е за определяне на максималния лимит за използването на промишлено произведените трансмазнини в храните от ЕС. Мярката има за цел да предостави на европейците възможности за по-здравословно хранене, уточняват от ЕК.

През годините редица научни изследвания, включително и на Европейския орган за безопасност на храните, подчертаха че трябва хранителният прием на трансмазнините да бъде възможно най-нисък, за да се избегнат рисковете за здравето.

Според изпълнителния директор на Българската национална асоциация „Активни потребители“ Богомил Николов мярката няма да има много голям ефект. За сиренето може да свърши работа, но за сладкишите като вафлите например - едва ли

КЗП ще проверяват в търговските обекти

В седмицата на Великден инспекторите на КЗП ще проверяват в търговските обекти и онлайн пространството правото на информация, обявяването на цените, включително и на хранителните стоки

 За Великден традиционно се брандират стоки по специфичен начин. Това само по себе си не би трябвало да води до повишаване на тяхната цена, но може да се случи. Важното е потребителите да обръщат внимание на тези търговски прийоми и да подхождат към тях критично.

Рисковете при Великденското пазаруване идват и от това, че поради пътуване или поява на нови магазини потребителите се срещат с непознати за тях търговци, което ги поставя в по-различна среда, предупреди председателят на Комисията за защита на потребителите  Димитър Маргаритов.

Когато не сме били в контакт с даден търговец, той е нов за нас, рисковете са по-големи от това да не реагираме на момента и чак по-късно да усетим, че спрямо нас е адресирана нелоялна търговска практика, обясни Маргаритов.

 Обикновено, когато пазарувате в търговски обекти регулярно, системно, Вие имате определени очаквания и знаете как да реагирате, ако нещо се обърка. Когато става въпрос за нововъзникнали, включително и амбулантни търговци, е необходимо по-голямо внимание, препоръча той.

Председателят на КЗП обърна внимание на това, че по празници някои търговци могат да злоупотребят с еуфоричното настроение на клиентите си. Хората са по-приповдигнати, мислите им основно са концентрирани върху това как ще изкарат празниците с близки и познати. Вниманието малко като че ли се притъпява по отношение на това, което им се предлага като намаления, промоции. Търговците се опитват да се възползват от това понижено внимание, за да хитруват и да продадат нещо по-скъпо, отколкото то действително струва, но на промоция, подчерта той.

Трябва да се внимава и с амбулантните търговци, особено при покупката на хранителни продукти, за които има определени изисквания по отношение на производството и съхранението им. Тези търговци също би трябвало да спазват законовите изисквания по отношение предоставянето на информация за произход на стоките.

Агрополитиката, Говори Брюксел

Маслодайната роза ще се сади под специален режим

Маслодайната роза ще се сади под специален режим

Фермери и градинари, които имат розови насаждения,могат да отнесат санкция. Това предвижда новият закон...

Агротехника, Животновъдство, Растителна защита

Преустановяват сеитбата на пролетните култури в Добруджа

Преустановяват сеитбата на пролетните култури в Добруджа

Преустановят сеитбата на пролетните култури в Добруджа, докато черноземът поизсъхне и машините могат да...

Форуми, Анализи, Коментари

В  престижния конкурс„Продукт на годината" изворна вода Роса бе отличена с награда

В престижния конкурс„Продукт на годината" изворна вода Роса бе отличена с награда

В третото издание на престижния конкурс„Продукт на годината" изворна вода Роса бе отличена с...

Пазари, Борси, Цени

80 тона агнешко месо от Македония на българския пазар се продава с 20% по-ниска цена

80 тона агнешко месо от Македония на българския пазар се продава с 20% по-ниска цена

От Националната овцевъдна и козевъдна асоциация са изпратили сигнал до Българската агенция за безопасност...

Инвестиции, Финансиране, Застраховки

Пламен Николов, управител на "Есетере България":  Целим се винаги в челните позиции

Пламен Николов, управител на "Есетере България": Целим се винаги в челните позиции

Световното потребление на етерични масла се увеличава и ние ще растем заедно с негоГосподин...

Иновации, Обучение, Агросвят

Испания подкрепя най-много иновативни групи

Испания подкрепя най-много иновативни групи

Над 350 оперативни групи за внедряване на иновации в селското стопанство вече са започнали...


Наши партньори

За нас

"Агробизнесът" е издание, предназначено за собственици на агрофирми, мениджъри, експерти, производители, преработватели и търговци на селскостопанска продукция. Задачата, която си поставя списанието, е да помогне на българския агробизнес в усилията му да достигне високите европейски стандарти. Земеделието и хранителната промишленост в България да станат конкурентни на останалите страни, членки на Европейския съюз.