Споразумението между Европа и Япония ще гарантира закрилата над 200 висококачествени европейски селскостопански продукта

Споразумението за икономическо партньорство между Европа и Япония е вече в сила. През април 2019 г. в Брюксел ще се проведе първото заседание на комитета „ЕС–Япония“, за да се направи преглед на първите месеци от прилагането.
Европа и Япония изпращат послание до целия свят за бъдещето на отворената и справедлива търговия. Отваряме нов пазар — дом на 635 милиона души и източник на почти една трета от световния брутен вътрешен продукт, с което сближаваме хората в Европа и Япония повече от всякога, заяви председателят на ЕК Жан-Клод Юнкер.
Новото споразумение ще даде на потребителите по-голям избор и по-ниски цени; ще осигури защита на отлични европейски продукти в Япония и обратно, както в случая с австрийския специалитет „Тиролер шпек“ или говеждото месо „Кобе“; ще даде шанс на малките предприятия от двете страни по споразумението да се насочат към съвсем нов пазар; ще позволи на европейските дружества да спестяват всяка година 1 милиард евро от мита и ще даде мощен тласък на търговския обмен, който вече осъществяваме помежду си, каза комисарят по въпросите на търговията Сесилия Малмстрьом.
Повече от всичко обаче нашето споразумение показва, че търговията е много повече от квоти и тарифи, от милиони и милиарди: става въпрос за ценности, принципи и честност. Споразумението гарантира, че нашите принципи в области като труда, безопасността, климата и защитата на потребителите са най-високият стандарт в световен мащаб. Това се случва само тогава, когато се работи с най-естествените партньори, разделени от хиляди километри, но единни в своето приятелство и ценностите си“.
Според Сесилия Малмстрьом, това споразумение съдържа всичко: то премахва митата и допринася за определянето на световни правила, като същевременно показва на света общата ни убеденост в ползата от отворената търговия. От 1 февруари нататък европейските дружества ще се възползват от премахването на митата и от опростените митнически процедури. Нашите производители, нашите доставчици на услуги, нашите технологични стартиращи предприятия и нашите земеделски стопани — всички те имат повод за празнуване.
Горда съм и с това, че за първи път заложихме в търговско споразумение нашите ангажименти по Парижкото споразумение за климата, както и че определихме високи стандарти за правата на трудещите се и за защитата на потребителите. Време е за значително увеличаване на търговията помежду ни, което на свой ред да доведе до нови работни места и по-ниски цени. Сега от предприятията и от отделните хора зависи да се възползват в максимална степен от тези нови възможности за търговия.
Споразумението за икономическо партньорство премахва голямата част от митата на стойност 1 милиарда евро, плащани годишно от дружествата от ЕС, които осъществяват износ за Япония. В момента, когато споразумението започне да се прилага изцяло, Япония ще е премахнала митата за 97 % от стоките, внасяни от ЕС.
То ще елиминира и пречките, пред които се изправят основните износители на храни и напитки от ЕС в стремежа си да достигнат до 127-те милиона японски потребители, и ще увеличи възможностите за износ в редица други сектори. След като споразумението започне да се прилага изцяло, годишният търговски обмен между ЕС и Япония би могъл да нарасне с близо 36 милиарда евро.
ЕС и Япония се договориха да определят амбициозни стандарти по отношение на устойчивото развитие и за първи път в текста на споразумението е включен конкретен ангажимент по Парижкото споразумение относно изменението на климата.
По отношение на износа на селскостопански продукти от ЕС споразумението по-специално ще премахне японските мита за много сирена, като например Гауда и Чедър които сега се облагат с 29,8 %, както и върху износа на вино понастоящем средно 15 %
Споразумението ще даде възможност на ЕС значително да увеличи износа си на говеждо месо за Япония, а за свинското месо ще бъде въведена безмитна търговия за преработеното месо и почти безмитна — за прясното месо; Ще се гарантира закрилата в Япония на над 200 висококачествени европейски селскостопански продукта — носители на т.нар. „географски означения“, и също така ще осигури закрилата на избрани японски географски означения в ЕС.
Споразумението съдържа и подробна глава за търговията и устойчивото развитие, съдържа конкретни елементи за опростяване, насочени към малките и средните предприятия; задава много високи стандарти по отношение на труда, безопасността, опазването на околната среда и защитата на потребителите, укрепва ангажиментите на ЕС и Япония във връзка с устойчивото развитие и изменението на климата и включва пълнообхватни защитни мерки.

Агрополитиката, Говори Брюксел

Маслодайната роза ще се сади под специален режим

Маслодайната роза ще се сади под специален режим

Фермери и градинари, които имат розови насаждения,могат да отнесат санкция. Това предвижда новият закон...

Агротехника, Животновъдство, Растителна защита

Преустановяват сеитбата на пролетните култури в Добруджа

Преустановяват сеитбата на пролетните култури в Добруджа

Преустановят сеитбата на пролетните култури в Добруджа, докато черноземът поизсъхне и машините могат да...

Форуми, Анализи, Коментари

В  престижния конкурс„Продукт на годината" изворна вода Роса бе отличена с награда

В престижния конкурс„Продукт на годината" изворна вода Роса бе отличена с награда

В третото издание на престижния конкурс„Продукт на годината" изворна вода Роса бе отличена с...

Пазари, Борси, Цени

80 тона агнешко месо от Македония на българския пазар се продава с 20% по-ниска цена

80 тона агнешко месо от Македония на българския пазар се продава с 20% по-ниска цена

От Националната овцевъдна и козевъдна асоциация са изпратили сигнал до Българската агенция за безопасност...

Инвестиции, Финансиране, Застраховки

Пламен Николов, управител на "Есетере България":  Целим се винаги в челните позиции

Пламен Николов, управител на "Есетере България": Целим се винаги в челните позиции

Световното потребление на етерични масла се увеличава и ние ще растем заедно с негоГосподин...

Иновации, Обучение, Агросвят

Испания подкрепя най-много иновативни групи

Испания подкрепя най-много иновативни групи

Над 350 оперативни групи за внедряване на иновации в селското стопанство вече са започнали...


Наши партньори

За нас

"Агробизнесът" е издание, предназначено за собственици на агрофирми, мениджъри, експерти, производители, преработватели и търговци на селскостопанска продукция. Задачата, която си поставя списанието, е да помогне на българския агробизнес в усилията му да достигне високите европейски стандарти. Земеделието и хранителната промишленост в България да станат конкурентни на останалите страни, членки на Европейския съюз.