НОКА: Цената на овчето мляко се срина

От началото на новата изкупна кампания за овчето мляко цената му се срина от 1,25-1,30 на 1,00-1,10 лв. На места цената е дори под себестойност. Най-голям е сривът на цените в Северозападна и Североизточна България, съобщиха на Националната овцевъдна и козевъдна асоциация

Основният внос на овче мляко в България идва от Румъния. Импортират една-две големи наши мандри, защото съседите го доставят у нас на по-ниска цена. Делът му на нашия пазар обаче не е повече от 20 на сто.

Козето мляко в момента се изкупува за 50-55 ст. за литър, през миналата година цената му бе с около 10 ст. по-висока. Наистина то и продуктите от него не са търсени в България, но към тях има голям интерес в чужбина. Въпреки това цената му е ниска, дори и при липсата на конкуренция от внос, каквато има при овчето. Подобно намаление е необяснимо, защото в магазините крайният продукт не е поевтинял, а напротив. В случая потърпевши са производителите на мляко и крайните потребители. По-скъпите млечни продукти в магазините водят до намаляване на потреблението.

Метална кутия с килограм овче сирене в магазините в страната не пада под 18 лв.. За производството на кило сирене трябват 4 литра мляко, обясни Симеон Караколев.

Той смята, че един от другите големите проблеми на сектора е липсата на държавна реклама на традиционните български млечни продукти и припомни, че гърците харчат за популяризиране на фетата си всяка година по 10 млн. евро.

Караколев смята, че разрешението да се ползват хидрогенизирани растителни мазнини нанася щети не само на вътрешното търсене, но и на продажбите в други страни. По думите му износ, реализиран от отделни фирми на млечни продукти със съдържание на такива добавки, е довел до компрометиране на експорта на качественото наше сирене и кашкавал в Европа и страни от арабския свят. В резултат  губим традиционни пазари,които сме имали от десетилетия.

 В Йордания допреди 8-10 години са купували немалки количества българско сирене и кашкавал. След като хванали една партида с палма, се отказали и започнали да купуват основно от Унгария и Кипър. Преди 2-3 години имаше върнати партиди от Германия. Най-лошото е, че така спрямо всички наши производители и износители чуждите търговци започват да изпитват недоверие“, поясни браншовикът.

Агрополитиката, Говори Брюксел

Маслодайната роза ще се сади под специален режим

Маслодайната роза ще се сади под специален режим

Фермери и градинари, които имат розови насаждения,могат да отнесат санкция. Това предвижда новият закон...

Агротехника, Животновъдство, Растителна защита

Преустановяват сеитбата на пролетните култури в Добруджа

Преустановяват сеитбата на пролетните култури в Добруджа

Преустановят сеитбата на пролетните култури в Добруджа, докато черноземът поизсъхне и машините могат да...

Форуми, Анализи, Коментари

В  престижния конкурс„Продукт на годината" изворна вода Роса бе отличена с награда

В престижния конкурс„Продукт на годината" изворна вода Роса бе отличена с награда

В третото издание на престижния конкурс„Продукт на годината" изворна вода Роса бе отличена с...

Пазари, Борси, Цени

80 тона агнешко месо от Македония на българския пазар се продава с 20% по-ниска цена

80 тона агнешко месо от Македония на българския пазар се продава с 20% по-ниска цена

От Националната овцевъдна и козевъдна асоциация са изпратили сигнал до Българската агенция за безопасност...

Инвестиции, Финансиране, Застраховки

Пламен Николов, управител на "Есетере България":  Целим се винаги в челните позиции

Пламен Николов, управител на "Есетере България": Целим се винаги в челните позиции

Световното потребление на етерични масла се увеличава и ние ще растем заедно с негоГосподин...

Иновации, Обучение, Агросвят

Испания подкрепя най-много иновативни групи

Испания подкрепя най-много иновативни групи

Над 350 оперативни групи за внедряване на иновации в селското стопанство вече са започнали...


Наши партньори

За нас

"Агробизнесът" е издание, предназначено за собственици на агрофирми, мениджъри, експерти, производители, преработватели и търговци на селскостопанска продукция. Задачата, която си поставя списанието, е да помогне на българския агробизнес в усилията му да достигне високите европейски стандарти. Земеделието и хранителната промишленост в България да станат конкурентни на останалите страни, членки на Европейския съюз.