Огромен товарен кораб с 58 000 тона рапица пристигна във Варна

              Един от най-големите товарни кораби в света за първи път пристигна на „Пристанище Варна“. Той е от клас Panamax и достави 58 000 тона рапица в България. Дължината му е 229.00 метра, а ширината - 32,26 метра, като плава под флага на Хонконг. Предстои разтоварване на стоката в рамките на 10 дни, обяви пред журналисти във Варна Пламен Димиев от „Олива“ АД.

Товарът идва от Канада и е предназначен за най-големия преработвател на маслодайни култури у нас – „Олива“ АД. Рапицата е произведена в Канада и ще влезе за преработка в заводите на българското предприятие. Вносът се осъществява оттам заради липсата на суровина у нас и ограниченията за импорт от Украйна, коментира Димиев.

В настоящата стопанска година, поради лошата реколта от слънчоглед, местната преработвателна индустрия с капацитет 4 милиона тона, или двукратно превишаващ реколтата на България, беше принудена да се насочи към внос на заместващи маслодайни култури. Предвид на практическата невъзможност за внос на слънчоглед от Украйна заради неработещия лицензионен режим, одобрен от българското правителство, на местните преработватели се наложи да търсят източници на суровина извън Европа, обясни Пламен Димиев.

Общият внос на рапица в България за стопанска година 2024/2025  до момента е 314 000 тона, по данни на МЗХ. Активният внос на рапица от местните преработватели е с цел да запълнят производствените си програми до края на стопанската година.

Цялата внесена рапица се  преработва и изнася от България като крайни продукти – сурово рапично олио, рапичен шрот и биодизел, произведен от рапично олио, увеличавайки с  това брутния национален продукт.

В България мощностите за преработване за слънчоглед в олио, белено семе и шрот са за над 4 млн. тона на година, а дори и в най-добрите земеделски години годишното производство на слънчоглед у нас никога не е било достатъчно за уплътняването им – то е около 2 - 2.2 млн. т. Затова преработвателите внасят слънчоглед от други държави – предимно от Украйна, която е най-големият производител в света.

Преди забраните за внос, България беше в топ 5 на преработвателите на слънчоглед и износители в света. Сега тези позиции са загубени. Загубени са и десетки милиони евро приходи, които иначе се влагаха и се харчеха в България.

 

За повече информация: Вяра Георгиева – 0888 354108

„Връзки с обществеността“

„Олива“ АД

 

Законът, Агрополитиката, Говори Брюксел

Продължаваме да увеличаваме капацитета на Въоръжените ни сили за справяне с пожари

Продължаваме да увеличаваме капацитета на Въоръжените ни сили за справяне с пожари

Четвъртък, 17 Юли 2025

 В рамките на една година Министерството на отбраната и Въоръжените ни сили са удвоили...

Агротехника, Животновъдство, Растителна защита

Селскостопанска техника: Италианското производство е намаляло през 2024 г.

Селскостопанска техника: Италианското производство е намаляло през 2024 г.

Събота, 28 Юни 2025

Спадът в износа и негативната тенденция на вътрешния пазар се отразяват в националното производство,...

Реколта, Пазари, Цени

Българските фирми са сред водещите компании в устойчивото и здравословно хранене на Free From Specialty Food & Wine 2025

Българските фирми са сред водещите компании в устойчивото и здравословно хранене на Free From Specialty Food & Wine 2025

Понеделник, 23 Юни 2025

България направи запомнящо се впечатление на едно от иновативните международни събития в хранителната индустрия...

Иновации, Обучение, Агросвят

Университетът в Болоня и FederUnacoma работят заедно за агроиндустриални иновации

Събота, 28 Юни 2025

Рамковото споразумение, официално представено в Болоня по време на годишното общо събрание на Федерацията,...






Наши партньори

За нас

"Агробизнесът" е издание, предназначено за собственици на агрофирми, мениджъри, експерти, производители, преработватели и търговци на селскостопанска продукция. Задачата, която си поставя списанието, е да помогне на българския агробизнес в усилията му да достигне високите европейски стандарти. Земеделието и хранителната промишленост в България да станат конкурентни на останалите страни, членки на Европейския съюз.