Становище на Института за агростратегии и иновации

Относно: Проект на Наредба за условията и реда за установяване на изкуствено създадени условия по заявления за подпомагане със средства от Европейския фонд за гарантиране на земеделието и Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони

Представената за обществено обсъждане Наредба за условията и реда за установяване на изкуствено създадени условия по заявления за подпомагане със средства от Европейския фонд за гарантиране на земеделието и Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони въвежда в българското законодателство разпоредбите на чл. 4, параграф 8 от Регламент (ЕС) № 65/2011 на Комисията от 27 януари 2011 г., чл. 60 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. и чл.11, параграф 4 от Регламент (ЕС) № 1307/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. по отношение на изкуствено създадени условия.
Към настоящия момент в българското законодателство липсва легална дефиниция за „изкуствено създадени условия“. Този израз за пръв път се появява в чл.43а, ал.4 от Закона за подпомагане на земеделските производители (Държавен вестник брой 12 от 2015 г.). Понастоящем обаче тази разпоредба е отменена, а на нейно място този израз се среща в създадените с последното изменение на ЗПЗП (Държавен вестник брой 2 от 2018 г.) разпоредби, а именно:
1. в чл. 9а, т.4, който е правното основание за издаването на Наредбата;
2. в чл. 11а, ал.1, т.11, където на ДФ „Земеделие“ - Разплащателна агенция се дава правомощие да извършва проверки за изкуствено създадени условия;
3. в чл. 43, ал.3, т.9, където е упоменато, че Разплащателната агенция намалява размера на плащането или отказва плащане по схемите за директни плащания, когато установи, че са създадени изкуствени условия за подпомагане.
Съгласно чл. 7, ал. 2 от Закона за нормативните актове (ЗНА) Наредбата е нормативен акт, който се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от по-висока степен. Съгласно посочения в чл.1 обхват на Проекта на наредба тя следва да урежда единствено условията и реда за установяване на наличие или липса на изкуствено създадени условия. При това положение правната дефиниция на израза изкуствено създадени условия следва да бъде в Закона за подпомагане на земеделските производители, а не в нормативния акт по неговото прилагане, какъвто се явява Проектът на наредба.

Агрополитиката

Пазари, борси, цени

СПБ е реализирал  5 130 000 xeĸтoлитpa биpa през 2017 г

СПБ е реализирал 5 130 000 xeĸтoлитpa биpa през 2017 г

Koнĸypeнциятa мeждy oтдeлнитe игpaчи нa биpeния пaзap в cтpaнaтa щe cтaнe oщe пo-cилнa. Фaĸт,...

Хранителна индустрия

Исландските производители търсят алтернатива на палмовото масло

Исландските производители търсят алтернатива на палмовото масло

Исландия забранява използването на палмово масло в собствените си продукти. Правителството ще изпълни тази...

За нас

"Агробизнесът" е месечно луксозно издание, предназначено за собственици на агрофирми, мениджъри, експерти, производители, преработватели и търговци на селскостопанска продукция. Задачата, която си поставя списанието, е да помогне на българския агробизнес в усилията му да достигне високите европейски стандарти. Земеделието и хранителната промишленост в България да станат конкурентни на останалите страни, членки на Европейския съюз.

Галерия