Хърватия увеличи драстично таксите за внос на плодове и зеленчуци

Министри от Сърбия, Черна гора и Македония се срещнаха в Сараево и договориха седем заключения по повод търговските мерки на Хърватия за селскостопанските продукти от трети страни.
Хърватия увеличи драстично таксите  за внос на плодове и зеленчуци от 12 евро на 270 евро за камион. Това разгневи страните от Западните Балкани и тласка района към търговска война. Министерството на търговията в Сърбия Лаич, заяви, че Сърбия и страните в региона не искат да въвеждат контрамерки заради увеличението на фитосанитарните такси, но ще бъдат принудени да направят това, ако въпросът не се реши до следващата среща, която ще се проведе в Черна гора.
Вдигането на таксите нарушава Споразумението за стабилизиране и асоцииране между Сърбия и ЕС. Част от параметрите на споразумението целят улесняване на търговията с единния пазар. Съгласно споразумението за асоцииране на Босна и Херцеговина двете страни трябва взаимно да премахнат вносните такси и количествени ограничения върху вноса.
Министрите от четирите балкански държави призоваха Загреб да отмени решението си и поискаха Европейският съюз да се намеси, за да разреши въпроса.

Производители на дини призовават държавата да намери механизъм, за да запази техния поминък

Емблематичната диня от Любимец е на път за изчезне от пазара. Земеделците в Южна България отчитат трудна година, в която заради евтината вносната продукция са обречени на фалит.
От хиляди декари преди години сега площите с бостани край Любимец са намалели няколко пъти. Причината за това е, че производителите все по-трудно се справят и повечето започват да се отказват или намаляват площите. Няма изкупуване на вкусните плодове, тъй като се внасят на едро по-евтини от Турция и Гърция. Вкусът им няма нищо общо със сладостта, позната ни отпреди години, но пък търговците печелят.
Земеделците за пореден път призовават държавата да намери механизъм, за да запази техния поминък.

Индонезия ще размени палмово масло, кафе и чай срещу руски изтребители

Индонезия ще размени  палмово масло, кафе и чай срещу руски изтребители, за да се възползва от новите международни санкции срещу Русия. Индонезия подписа протокол с Русия, предвиждащ получаване на 11 руски изтребители срещу стоки от първа необходимост. Санкциите  на ЕС и САЩ от началото на месеца срещу Русия са заради предполагаема намеса в американските президентски избори и анексията на полуостров Крим.
Основните селскостопански продукти, произвеждани от Индонезия включват палмово масло, пилешко и говеждо месо,  кокос, кафе, лечебни билки и етерични масла. Над 85% от продукцията на палмово масло идва от удивителните Индонезия и Малайзия. Индонезия е най-големият в света производител и износител на палмово масло. През април страната въведе забрана за използване на нови терени земя за производство на въпросната съставка.
 Пак през април антимонополната агенция в Индонезия заяви, че започва разследване по подозрения за съмнителни практики и потенциално картелно споразумение между участниците, подписали индонезийския „Обет за палмовото масло“,  в което няколко частни фирми се обявяват за намаляване на обезлесяването. Правителствената служба вижда този пакт като пряка конкуренция на собствените й стандарти.
През първите четири месеца на 2017г. Индонезия увеличи производството на палмово масло с 14% спрямо същия показател на предходната година до 11.5 млн. тона. Експортът на палмово масло и продукти от неговата преработка нарастват с 23% до 10.7 млн. тона.
 Страната е третият по големина производител на сорта робуста в света –  достигна голямо увеличение  през последните три години

Димитър Зоров: Млечните продукти поскъпват

Млечните продукти поскъпват и тенденцията ще се запази и през следващите месеци, заяви Димитър Зоров, председател на асоциацията на млекопроизводителите.
Той се аргументира с повишената изкупна цена на прясното мляко и по-високи разходи за електроенергия. Това води до покачване на цената за крайния потребител
В Европа са започнали по-драстични увеличения на цените на млечните продукти и това се дължи на един основен фактор - ако сравняваме цената на основната суровина, защото млякото е суровината в млечните продукти, в сравнение със съшия период на миналата година в момента има поскъпване около 40% на сурово мляко, коментира Зоров.
Миналата година в Европейския съюз цената на прясното мляко средно беше около 23 до 25 цента  за килограм мляко, а тук около 55 ст. литър мляко. В момента цената, както в Европа, така и в България, е повишена. В Европа цената на млякото е 41 цента, а в България -  80 ст.
Покачването на цената на маслото пък е световна тенденция. Ако страната ни обаче увеличи производството на суровината, цената няма да расте драстично.

България отново е на първо място в света по производство на лавандулово масло

България отново е на първо място в света по производство на лавандулово масло. Тазгодишният добив на маслото е рекорден - над 300 тона.
Рекордният добив на лавандулово масло се дължи  на това, че голяма част от земеделците започнали да отглеждат лавандула, защото изкупната цена на пшеницата била много ниска. Цената на лавандуловото масло варира между 70 и 90 евро за килограм.
Според производители на етеричното масло все повече предприятия започват да използват маслото за направата на краен продукт. Силен  е и износът към Китай. Освен Китай засилен интерес към българското масло има и от Германия, Испания и Турция.
Очаква се жътвата на лавандула да приключи до две седмици.

Агрополитиката

Пазари, борси, цени

Глобалният пазар на етерични масла расте със средногодишен темп от 8-11%

Глобалният пазар на етерични масла расте със средногодишен темп от 8-11%

Глобалният пазар на етерични масла расте със средногодишен темп от 8-11%. Това сочи анализът...

Хранителна индустрия

Румен Порожанов: Фрапантни разлики в цените на хранителните стоки са недопустими

Румен Порожанов: Фрапантни разлики в цените на хранителните стоки са недопустими

Фрапантните разлики в цените на някои хранителни стоки на нашия пазар са недопустими, заяви...

За нас

"Агробизнесът" е месечно луксозно издание, предназначено за собственици на агрофирми, мениджъри, експерти, производители, преработватели и търговци на селскостопанска продукция. Задачата, която си поставя списанието, е да помогне на българския агробизнес в усилията му да достигне високите европейски стандарти. Земеделието и хранителната промишленост в България да станат конкурентни на останалите страни, членки на Европейския съюз.

Галерия