Сдружение „Басми" организира протестен митинг

Сдружение „Басми"  организира протестен митинг. Тютюнопроизводителите протестират  против начина на определяне на размера на националните доплащания за реколта 2016 г. по сортови групи и затова, че гръцката фирма „Лийв Табако Михайлидис" дължи пари на стотици производители
Тази година ще има явна дискриминация към хиляди тютюнопроизводители. Причината е в липсата на равнопоставеност при премиите. В момента предложението на МЗХ е за тютюнопроизводители с количества до 2 т. да се плаща по 2,45 лева на килограм, за тютюнопроизводители с количества над 2 т. - по 1,65 лева, а за тези, които са произвели до 1 тон – 2,55 лева.
Тези, които се трудят повече, получават по-малко,  затова ще водим дело, категорични са тютюнопроизводителите. Държавата трябва да изплати близо 8 млн. лева на 1430 ощетени стопани за неправомерно разпределените субсидии и за реколта 2013 г Според производителите  не е спазена нотификацията на Европейския съюз за разпределение на въпросните средства и е приложен двоен стандарт.

България и Румъния ще търсят нови пазари извън ЕС

България и Румъния ще търсят нови пазари извън ЕС. Това стана ясно на среща между министъра на земеделието проф. д-р Христо Бозуков и посланика на Румъния Н. Пр. Йон Гъля.
 Двете страни се обединиха около необходимостта да продължат да работят в тясно сътрудничество и заедно да търсят начини за реализиране на стоки в държави извън ЕС, тъй като страните ни имат сходни цели и предизвикателства и заедно можем да постигнем повече.
  Двамата държавници се договориха да сформират работни групи от експерти, които да обменят опит в областта на земеделието. Те ще дискутират и рамките на новата Обща селскостопанска политика с оглед на предстоящото председателство на ЕС и на двете държави и обединяването около една обща позиция.
В  дебатите относно новата ОСП, проф. Бозуков запозна Н. Пр.  Йон Гъля с желанието на страната ни за по-справедливо разпределение на подпомагането в сектор „Земеделие". По думите му, приоритет трябва да бъде насочването на повече средства към необлагодетелстваните райони, където възможностите за земеделие са ограничени.
 Целта е  да се постигне по-справедливо разпределение, което да е по-леснодостъпно за земеделските производители.

Реализираните количества бира през 2016 г. са най-високите за последните 8 години

4 милиона лева повече акцизи влизат в държавната хазна през 2016 г. от пивоварния сектор,  отчете Съюзът на пивоварите в България  на годишното си Общо събрание. По данни на Агенция Митници постъпленията от акциз за бира през изминалата година са 81,3 милиона лева, което е 5 % повече спрямо 2015 г. Приходите от ДДС са 60 млн. лева.
Пивоварите отбелязват активен инвестиционен процес, ръст в продажбите на бира, устойчива работната заетост, силни информационни кампании в подкрепа на модерната бирена култура, изпълнени ангажименти за социална отговорност и защита на потребителите. През 2016 г. капиталовите инвестиции на всички членове на Съюза са близо 43 милиона лева. Парите са вложени в модернизиране и изграждане на нови производствени, складови и лабораторни помещения, финализиране окомплектоването на инсталации за анаеробно пречистване на отпадни води, изграждане на климатизационни системи, нови производствени апарати и IT оборудване; автоматизирани системи за бутилиране и етикетиране на готовата продукция.
През 2016 г. членовете на Съюза на пивоварите – ”Болярка - ВТ” АД, „Бритос” ЕООД, „Загорка” АД, „Каменица” АД, „Карлсберг България” АД и „Ломско пиво” АД общо са реализирали 5 181 000 хектолитра бира, което е с 2,5% повече от продажбите им през 2015 г. Запазват се тенденциите за намаляване на дела на продажбите в РЕТ бутилки, който за 2016 г. е 57,5% (срещу 60% през 2015 г) и увеличаване на дела на кеновете - 13%. Стабилни остават нивата на продажбите в стъклени бутилки  - 24% и на наливното пиво  с 5,5%.  В сравнение с 2015 г. лек ръст от 4% беше отчетен при експорта на бира. Традиционно около 93% от консумираното в страната пиво се осигурява от членуващите в СПБ пивоварни.
Реализираните от членовете на СПБ количества бира през 2016 г. са най-високите за последните 8 години. Продажбите се доближават до обемите им от 2007 и 2008 г., които бяха едни от най-успешните за бранша. Тогава бяха отчетени 5,3 млн. хектолитра бира продажби на членовете на СПБ, но при действащи към онзи момент 9 пивоварни. Постигнатите през 2016 г. резултати показват, че процесите на българския бирен пазар са идентични с общоевропейските и индустрията като цяло бележи устойчиво развитие. Пивото като висококачествен натурален продукт продължава да привлича все повече консуматори, а откриването на нови малки и  микро пивоварни  стимулира развитието на категорията с разнообразие от различни стилове и асортименти бира.“, коментира Ивана Радомирова, изпълнителен директор на сдружението.
През 2016 г. членовете на СПБ обогатяват портфолиото си с  марките: Болярка Радлер, Столично пейл бок, Каменица Старо пиво, Staropramen Dark, Плевен пиво, Пиринско Младо пиво, Grimbergen launch.  Освен тези 7 нови продукта пивоварните компании са позиционирали на пазара над 30 нови опаковки и разфасовки бира, което означава  хиляди левове инвестиции за обновената гама от бутилки, кенове, етикети и капачки.  
На Общото събрание на СПБ беше отчетено, че освен за своето бизнес развитие пивоварният бранш продължава активно да работи и да инвестира в общите си инициативи за социална отговорност. Във фокуса на вниманието са основните дългосрочни проекти, реализирани под егидата на СПБ в тази сфера: кампанията “Спортът е по-добрият начин децата да пораснат”, която има за цел да насърчава и подкрепя масовия спорт като алтернатива и превенция на експериментирането с алкохол от лица под 18 години, развитието на система за саморегулация на търговските комуникации и изпълнението на общоевропейския доброволен ангажимент на индустрията за представяне на енергийната стойност и хранителното съдържанието на марките бира.
През 2017 г. продължава и информационната кампания за качествата на категорията и ефекта от умерената консумация на бира, която за поредна година ще включва интересни събития и комуникационни дейности. Амбицията на всички е българските пивовари отново да завоюват първите места с добрите си практики в общоевропейските инициативи на индустрията и да запазят водещите си позиции по отношение на репутацията на бранша и категорията.   
За Съюза на пивоварите в България:
Съюзът на пивоварите в България (СПБ) е представителната организация на производителите на бира в страната: ”Болярка - ВТ” АД, „Бритос” ЕООД, „Загорка” АД, „Каменица” АД, „Карлсберг България” АД, „Ломско пиво” АД и техните доставчици на суровини, материали и оборудване.
От самото си основаване през 1991 г. мисията на Съюза на пивоварите е да подпомага и насърчава развитието на българската бирена индустрия, да издига професионалния статут на работещите в сектора, да популяризира устойчивия интегритет в пивопроизводството и високото качество на категорията, да промотира традициите, ритуалите и умерената консумация на пиво като част от съвременната бирена култура и модерен стил на живот.

Производството на комбинирани фуражи отбелязва ръст от 3.7%

На 19 април Управителният съвет на Съюза на производителите на комбинирани фуражи ще проведе годишно отчетно събрание, на което ще се отчете финансовото състояние  на СПКФ и ще се приеме проект за дейността на СПКФ за 2017 г.
Целта е цялостно и надеждно обслужване на консуматорите на комбинирани фуражи и постигане на висока ефективност  на производителите, като това става изцяло по изискванията на съвременната наука и технологии по хранене на селскостопанските животни.
В България има множество фуражни заводи, като някои от тях са част от птицеферми, свинеферми и телеугоителни комплекси. Такива са заводите на "Амета холдинг", "Бонмикс" в Ловеч, старозагорската "Градус", за собствени нужди произвежда "Хайпро България" в Павликени.
"Амета" отскоро е част от германската PHW Gruppe. Разградският холдинг е известен с марката си "Лудогорско пиле" и е едноличен собственик на "Фураж Росица" - Павликени. По данни на компанията капацитетът му е 8 хил. тона на месец комбинирани фуражи за различни животни.
Заводът на "Градус" в Нова Загора има годишен капацитет от 60 хил. тона, като по данни на самото дружество е един от най-големите производители в България. Производител на фураж е и заводът на "Амилум-България" до Разград, който е собственост на холандската Tate&Iyle и на американската Archer Daniels Midland Company. Основното му производство е преработка на царевица в нишесте, декстроза, сироп, а странично произвежда фураж и глутен.
Световният пазар на комбинирани фуражи се оценява на 460 млрд. щатски долара. Лидери в производството на комбинирани фуражи са Китай, САЩ, Бразилия и Мексико, където са съсредоточени 50% от всички заводи, произвеждащи комбинирани фуражи в света. Китай и САЩ държат 35% от световния пазар. 45% от общото производство на комбинирани фуражи е предназначено за птицевъдството  и 55% за животновъдството.
Производството на комбинирани фуражи отбелязва ръст от 3.7%, който се обуславя  от нарастването на животновъдството в страните от Африка и Азия.

Световноизвестната швейцарската компания „Юрокем“ купи „Агрикола България“

Световноизвестната швейцарската компания „Юрокем“ купи „Агрикола България“,  която е водеща в България компания за дистрибуция на торове.
Дружеството ще бъде преименувано на „Юрокем Агро България“. Сделката вече е одобрена от Комисията за защита на конкуренцията. „Агрикола България“ бе собственост на Agrium Europe с годишни продажби на торове около 70 хил. – 80 хил. тона, представляващо 9 % от българския пазар за дистрибуция на торове.
„Юрокем“ е водеща световна компания за торове, произвеждаща основно азотни и фосфорни торове, както и някои продукти на органичния синтез и желязна руда. В момента компанията разработва две големи находища на калиев карбонат в Русия с проектите си на зелено ВолгаКалий и Усолски калиев комбинат.
Групата със седалище в Цуг, Швейцария, експлоатира производствени мощности в Белгия, Китай, Казахстан, Литва и Русия, осъществявайки подкрепа на дистрибуторите си в Европа, страните от ОНД, Азия, Северна и Южна Америка. В световен мащаб в Юрокем работят повече от 25 хил. души.

Агрополитиката

Пазари, борси, цени

Природният парк „Беласица“ организира Фестивал на кестена

Природният парк „Беласица“ организира Фестивал на кестена

Фестивал на кестена бе открит на 13 октомври в Петрич. На изложението в шатри...

Хранителна индустрия

За нас

"Агробизнесът" е месечно луксозно издание, предназначено за собственици на агрофирми, мениджъри, експерти, производители, преработватели и търговци на селскостопанска продукция. Задачата, която си поставя списанието, е да помогне на българския агробизнес в усилията му да достигне високите европейски стандарти. Земеделието и хранителната промишленост в България да станат конкурентни на останалите страни, членки на Европейския съюз.

Галерия