Производителите на вино от областите „Chianti Classico” и „Champagne” ще си сътрудничат

Производителите на вино от италианската област Кианти Класико и френската област  Шампан подписаха споразумение за партньорство.
Целта е да се даде тласък на винарството и винения туризъм в двете области. Идеята е двете прочути области да споделят опит и добри практики по въпроси като защитата на наименованията за произход и колективните брандове, винарски техники и устойчивото развитие в контекста на климатичните промени.
Кианти Класико  обозначава най-старата зона за производство на вино. През 70-те и 80-те години на ХХ век Кианти Класико преживява тежък период,  но след допускането на сортове като каберне совиньон, мерло и сира в бленда, както и на възможността виното да е 100% санджовезе, качеството на вината се подобрява.  На гърлото на всяка бутилка Кианти Класико се вижда номерираният печат на Consorzio Chianti Classico, изобразяващ черен петел.
Шампан  е историческа област в Североизточна Франция. Днес принадлежи към регион Шампан –Ардени, прочут с шампанското, което се произвежда в сегашната форма чрез вторична ферментация. Наименованието му произлиза от провинцията Шампан и следва да се използва единствено за вината, произведени по традиционната технология. Вината от Шампан не могат да се продават като класически шампански вина ако не са преминали целия процес най-малко за 18 месеца. Минималният срок за зрелите вина преди дегоржирането е 3 години, но повечето производители на висококачествени вина го продължават до 6-8 години.
За производство на най-ценните шампански вина, обаче, важен критерий е годината на производство. В години с отлични условия за качествена продукция, шампанските вина, произведени от едно и също лозе, без купажи, и престояли няколко години в бутилка преди дегоржирането достигат много високи цени.
 Сега двете области ще си сутрудничат. Документът беше подписан официално от кметовете на Реймс и Флоренция, Арно Робине и Дарио Нардела. Идеята е двете прочути области да споделят опит и добри практики по въпроси като защитата на наименованията за произход и колективните брандове, винарски техники и устойчивото развитие в контекста на климатичните промени

Венцислав Върбанов: За трета поредна година цените на селскостопанската продукция са много ниски

През изтеклата година имаше много проблеми -  природни бедствия, градушки, наводнения, а след това силни засушавания. Изпращаме една тежка година,  заяви председателят на АЗПБ Венцислав Върбанов в обзорния си коментар за 2016 година.
Хубавото е, че земеделските производители се справят. Картината в сектора е по-различна от времето преди десет години. Има вече много стабилни и сериозни стопанства. Хората, които се занимават със земеделие, са професионалисти. Научиха се да работят и вече внедряват последните технологии. Научиха се да правят проекти – виждате какъв е интересът към ПРСР, научиха се и да търгуват, каза още Върбанов.
Можем да заявим, че има смяна на поколението – това, за което АЗПБ се бори, вече е факт – да привлечем повече млади хора към земеделието. Има много млади и подготвени хора. Има ново поколение, което поема управлението в съответните предприятия и ферми и това е нещо много по-положително,  каза още председателят на АЗПБ в своя обзор за миналата година.

"Карлсберг България" отбелязва ръст при продажбите на бира

2016 г. е най-силната година за бирената индустрия, показва проучване на пазара на компанията Nielsen.  С около 6% се увеличават продажбите на бира и със 7% стойността на продаденото пиво.
Няма разместване в българския топ три на бирите. Начело е "Загорка", следвана от "Каменица" и "Карлсберг". Разликата между първия и втория обаче се скъсява, като по продажбите само за ноември сме втори. Делът на "Карлсберг България" на българския пазар е 26.9%
Няма промяна в консумацията на бира от българите и средно през годината всеки изпива около 74 литра от пенливата течност. Това е почти колкото белгиец, показват данните на браншовата организация "Пивоварите на Европа".
Увеличението на консумацията на бира идва не от заведенията и ресторантите, които непрекъснато падат през последните 6-7 години, а от ръста при продажбите основно в хипермаркетите 18% и по-малките квартални магазини  - 4%, които са т.нар. топъл пазар, сочат данните на "Нилсен". Всяка година броят на заведенията у нас намалява с 2-3%.
Черноморието е регионът, който изпъква с най-големи продажби на кехлибарената течност. За региона на Варна ръстът е 14%, за Бургас – 10%, при средно за страната 6%. Пазарът в София и Пловдив формира около половината от продажбите на бира и задържа стабилни нивата си от 2015 г.  Най-слаби са продажбите на пиво в Северозападния регион.
Добрите резултати на "Карлсберг България" се дължат на налагането на "Пиринско" като марка номер едно у нас, на малката "бомбичка" "Шуменско" и на растящите продажби на сайдера "Съмърсби", който отбелязва ръст от 14%.
"Карлсберг България" отбелязва ръстове и при продажбите на бира във високия ценови сегмент – Carlsberg - 50%, Tuborg - 7%, чешката Budweiser Budvar  - 270% и немската пшеничена бира Erdinger - 50%. "Карлсберг България" възнамерява да пусне нов продукт с три вида ябълки и парченца от плода.

Асоциацията на млекопреработвателите предложи българските продукти в търговските вериги да са минимум 70%

Асоциацията на млекопреработвателите в България предложи българските продукти в търговските вериги да са минимум 70%.
Възможно е принципното зареждане на търговските вериги с български стоки на 70%, но да накараш търговски капитал да дели стоката на българска и вносна със сигурност би погазило доста търговски споразумения с други държави. Не е това начинът, заяви председателят на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата Владимир Иванов
Според него у нас има свободно движение на стоки, а всяка административна намеса води до изкривявания на пазара. Те се плащат скъпо от цялата икономика. Редно е да се търси корпоративната форма, която да може да предложи българското.
Според Иванов такава търговска форма може да се създаде чрез окрупняване на производството, което ще стане по пътя на сдружаването на земеделските производители и съответно уголемяване на сдруженията и развитието на хранителна промишленост. Обединявайки се и предоставяйки стоки на пазара те могат да изкарат тотално българска стока.
Това може да стане с решение на самия бранш и стъпвайки на пазара с крупна структура. Вариантът е да си подредим нашата къщичка и да се работи по-добре, по-ефективно. Ние все още имаме недобре развити производство и търговия и оттам идва проблемът. Можем да даваме много висококонкурентна стока, да извличаме висока принадена стойност, но трябва да променим начините на производство и предлагане", поясни председателят на комисията.

Кафето в Гърция поскъпва

Кафето в Гърция поскъпва заради повишения специален данък върху потреблението. Увеличението на сервираното кафе ще бъде до 10 евроцента, а цената на дребно на кафето ще скочи с 25 на сто.
За да договори фискалните мерки с кредиторите правителството в Атина през март гласува въвеждането на този конкретен данък, който ще е прогресивен и ще се налага в зависимост от категорията кафе. Данъкът варира от две до четири евро на килограм кафе.
Годишната консумация на кафе в Гърция надхвърля 42 хиляди тона, а източници от пазара поставят под съмнение доколко тази мярка ще се окаже ефикасна. Финансовото министерство очаква приходите от този данък да възлязат на 62 млн. евро, но търговците подозират, че въпросната мярка може да доведе до бум на незаконната търговия и до укриване на данъци.

Пазари, борси, цени

Розовият домат – царят на българските  зеленчуци

Розовият домат – царят на българските зеленчуци

Фестивал на розовия домат се проведе за втора поредна година в София. Събитието е...

Хранителна индустрия

Приключи последният етап от класирането на проектните предложения по подмярка 4.2

Приключи последният етап от класирането на проектните предложения по подмярка 4.2

Приключи последният етап от предварителното класиране на проектните предложения по подмярка 4.2. „Инвестиции в...

За нас

"Агробизнесът" е месечно луксозно издание, предназначено за собственици на агрофирми, мениджъри, експерти, производители, преработватели и търговци на селскостопанска продукция. Задачата, която си поставя списанието, е да помогне на българския агробизнес в усилията му да достигне високите европейски стандарти. Земеделието и хранителната промишленост в България да станат конкурентни на останалите страни, членки на Европейския съюз.

Галерия