Стартира програмата на МЕТРО „Отгледано с грижа в България”

На 7 юни 2017 г. в Стара Загора МЕТРО  открива обновените отдели Плодове и зеленчуци и Месо с което се дава старт на програмата Отгледано с грижа в България за директна доставка на плодове, зеленчуци и месо, произведени в България.
МЕТРО България дава старт на новия модел при търговията с плодове и зеленчуци, пречупен през призмата на малките земеделски производители. Благодарение на този проект,  МЕТРО   се превръща в място, свързващо малките производители на български плодове и зеленчуци с ХоРеКа клиентите на компанията.
 С новия бизнес модел на снабдяване с плодове и зеленчуци МЕТРО България подава ръка на малките земеделски производители. Благодарение на него  фермерите имат възможност да доставят продукцията си директно до МЕТРО, като по този начин си  гарантират справедливи цени за своя труд.
Съвместно с Института по зеленчукови култури  МЕТРО работи по възобновяването на традиционните български семена, за да могат местните сортове с така познатите вкусови качества, отново да се отглеждат по родните полета.
Подкрепени са над 200 малки земеделски производители от цяла България, за да доставят пресни плодове и зеленчуци от полето директно до 11-те магазина на МЕТРО Кеш енд Кери.
Сто и петдесет автентични български сорта плодове и зеленчуци ще станат част от  обичайния асортимент на МЕТРО тази година: Розово сърце, Наслада, Рила, Ивайловска и Куртовска капия, зеле Кьосе и Балкан, защото същността е скрита в традицията. Тя определя вкуса ни, който ни свързва и с нищо не можем да заменим.

Суджукът - запазена марка на Горна Оряховица

Празник  на горнооряховския суджук се проведе за 11-та поредна година в Горна Оряховица. Идеята е да се съхрани и продължим традицията, завещана  от горнооряховските суджукари и да се предаде на бъдещите поколения.
Суджукът от векове е запазена марка на Горна Оряховица. Първите сведения за производството му са отпреди 500 години.Горнооряховският суджук постепенно започва да се изнася и извън българските земи, а през 1861 г. печели отличие на стопанското изложение в Торино. През 19-и век освен традиционния суджук, имало и такъв с канела, с лук, с бял и черен пипер.
Преди няколко години три фирми от града, успяха да регистрират пред Европейската комисия марката „горнооряховски суджук” като „запазено географско название” и вече единствено те имат правото да произвеждат деликатес с такова наименование.
Горнооряховският суджук се посреща изключително добре в Европа и вече е превзел пазарите на Испания, Германия, Гърция и Холандия. Освен това фирмите производителки правят  опити за износ на продукта си и на азиатските и арабските пазари.

България е домакин на световния конгрес по лозарство и винарство

България е домакин на световния конгрес по лозарство и винарство. През тази година в София е 40-тото му юбилейно издание. Над 1000 делегати от цял свят ще имат възможността да научат повече за българското вино. Официалното откриване на световния конгрес е на 29-ти май  в хотел „Маринела“. Форумът продължава до 2 юни.
В София пристигат представители от 46 държави-членки на Международната организация по лозата и виното – OIV. Сред участниците са и висши представители на държавната власт и бизнеса, водещи световни експерти енолози, дегустатори, видни търговци на вина, лозари и винопроизводители. В рамките на конгреса се поставят основните въпроси, които засягат сектора, и се взимат решения за конкретни политики за развитие на винарството и лозарството. Гостите ще имат възможност да се запознаят и дегустират продукцията на български производители в ключови за винопроизводството райони в България.
България е шестият износител на вино в света, като винопроизводството датира още от тракийско време. Провеждането на конгреса у нас ще увеличи износа през следващата година значително. Събитие от подобен мащаб дава рядка възможност за популяризиране на българското вино и на България като винена дестинация.

Производителите на етерично-маслените култури ще настояват за преференциални плащания за маслодайната роза

Изкупните цени на розовия цвят падат драстично и вече достигнаха 3,80 лева за килограм. В началото на кампанията розовият цвят се е изкупувал на цена от 4,20 и 4,30 лева/кг.,  но цените все повече падат, заявиха от Националния клонов съюз на производителите на етерично-маслените култури.
Тази година ниските температури са забавили развитието на розовите насаждения. За разлика от минали година, когато розоберът започваше на 3-4 май, тази година първото бране беше след 15 май. Причина за това е частичното измръзване, което е оказало влияние върху първите цветове, които са с деформации.
Това е довело до ниски добиви в първите дни и бум на цъфтежа след третия ден с прекалено много цвят. Всичко това рефлектира върху цената. В момента има достатъчно цвят, розоварните са затрупани със суровина и розопреработвателите си позволяват да  намалят цената на розовия цвят дори на 3,00 лева/кг.
Според изчисления при изкупна цена от 3,00 лева и при цена 1,20 лева за килограм на берач за производителите остават по 1,80 лева.
Очаква се изкупната цена да достигне до 2,70 - 2,80 лева/кг и  ако това стане тази кампания няма да бъде успешна за розопроизводителите. Председателят на Националния клонов съюз на производителите на етерично-маслените култури каза още, че ще продължат да настояват пред МЗХ за преференциални плащания за маслодайната роза. Искането е те да бъдат изравнени с останалите земеделски стопани, което ще покрие част от разходите и така стопаните могат да си позволят и по-ниска изкупна цена.

Индексът на тържищните цени се понижи с 1.77%

Индексът на тържищните цени, който отразява цените на хранителните стоки на едро, се понижи тази седмица с 1,77 %, , показват данните на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата.
Oранжерийните домати поевтиняват с 17,5 на сто и се продават през тази седмица по 2,07 лева за килограм. Вносните оранжерийни домати се търгуват по 1,60 лева за килограм, с 10,1 процента по-евтино от миналата седмица. Българските оранжерийни краставици поевтиняват с 1,1 на сто, до 1,60 лева средно за килограм,а вносните се търгуват по 1,35 лв./кг.
Картофите поскъпват с 1,2 на сто и се търгуват по 0,84 лева за килограм на едро. Цената на пресните картофи се понижава с 21,5 процента до 1,15 лева за килограм. Морковите се продават по 1,06 лева за килограм. Зелето поевтинява с 6,3 процента и се търгува по 0,74 лв./кг на едро. Цената на зелената салата се понижава с 6,8 процента до 0,41 лева за брой. Репичките поевтиняват с 6,1 на сто до 0,46 лева за брой.
Черешите поевтиняват с 42,4 на сто до 3,83 лева за килограм на едро.Ябълките поевтиняват с 2,1 на сто до 1,40 лв./кг, а цената на лимоните се понижава с 0,5 на сто до 2,17 лева. Българските ягоди се продават по тържищата за 3,24 лева за килограм,а вносните - по 3,40 лв./кг.

Агрополитиката

Пазари, борси, цени

Глобалният пазар на етерични масла расте със средногодишен темп от 8-11%

Глобалният пазар на етерични масла расте със средногодишен темп от 8-11%

Глобалният пазар на етерични масла расте със средногодишен темп от 8-11%. Това сочи анализът...

Хранителна индустрия

Румен Порожанов: Фрапантни разлики в цените на хранителните стоки са недопустими

Румен Порожанов: Фрапантни разлики в цените на хранителните стоки са недопустими

Фрапантните разлики в цените на някои хранителни стоки на нашия пазар са недопустими, заяви...

За нас

"Агробизнесът" е месечно луксозно издание, предназначено за собственици на агрофирми, мениджъри, експерти, производители, преработватели и търговци на селскостопанска продукция. Задачата, която си поставя списанието, е да помогне на българския агробизнес в усилията му да достигне високите европейски стандарти. Земеделието и хранителната промишленост в България да станат конкурентни на останалите страни, членки на Европейския съюз.

Галерия