ОЛАФ блокира четири проекта за близо 19 млн.евро

ОЛАФ спря плащанията по европейската програма за промоция на български селскостопански продукти в чужбина след разследване на европейската служба за борба с измамите.
Блокирани са четири проекта за близо 19 млн. евро, установи проверка, потвърдена от данни получени по ЗДОИ от Държавен Фонд Земеделие. От Брюксел са открили документи и данни за завишени цени и фиктивни доставки към подизпълнители при осъществяването на програмата.
До края на разследването няма да получат  пари проектите „Отиди, вземи, хапни биологично“ за 4 574 551 евро, „Разнообразие от вкусове“ за 2 982 967 евро, „Качествено европейско сирене“ за 3 971 788 евро, „Европейско овче месо и сирене. Опитайте качеството, вкусете разликата.“ за 3 705 096 евро, „Освободете европейския вкус“ за 3 759 660 евро. От ОЛАФ са поискали 100% корекция, което означава връщане на всички вече разплатени суми.
Засегнати са проектите на Национална Асоциация за развъждане на млечни овце в България  - НАРСПБМ,  Съюз на преработвателите на плодове и зеленчуци в Република България, Българска Асоциация Биопродукти и Асоциация на млекопреработвателите в България. Всички те се изпълняват от базираната в Брюксел фирма Agropromotion SARL, която е била разследвана от ОЛАФ.
От сайта на Agropromotion се разбира, че милионите се харчат осново за изработка на рекламни материали – диплянки, торбички и готварски престилки, сайтове на няколко езика за продукцията на българските производители, участия в изложения провеждани в Близкия изток и страните от ОНД, и публикации в пресата на целевите пазари.

Голямото количество нитрати се натрупва, когато не се спазват добрите земеделски практики

При последните изследвания на Агенцията по храните от 80 проби наднормено съдържание на нитрати откриват само в една проба спанак.Експертите от Агенцията по храните са изследвали най-често купуваните зеленчуци в този сезон.
От проверените от началото на годината на границата над 15 хиляди пратки с плодове и зеленчуци пестициди са открити в 33 пратки – основно вносни лимони, нар и пипер. Според експерти обаче при много по-ниски от разрешените нива се достига до вредни ефекти за здравето ни.  Взимат се проби с тегло около килограм. Избира се част от пробата и се потапя във вода. 20 минути по-късно се добавят реактивите. След това започва и реалното изследване на сместа за нитрати.
Голямото количество нитрати се натрупва, когато се обработват земеделските площи с минерални торове, когато не се спазват добрите земеделски практики
Повече нитрати се трупат през зимата, когато производителите използват  повече химикали в оранжериите.
Според производителите торовете, с които се третират вносните зеленчуци, са различни от нашите и затова нитратите в тях са с пъти повече.Пътят на салатата от оранжерията до сергиите на пазара е непредсказуем. А резултатът от изследването показва, чевсичко е под пределно допустимите концентрации.
При 80 изследвани проби инспекторите откриват свръх съдържание на нитрати в една – със спанак. Нитритите са опасни, защото се свързват с хемоглобина и пречат той да пренася кислород. Настъпва тъканен глад за кислород, което е болестно състояние. Още по-опасно е когато тези нитрити реагират с амините от храната.

„Белла България“ е сред основните дарители на БХБ

Белла България“ участва в кампанията „Великден за всеки“. Дарените продукти в рамките на кампанията  бяха  разпределени при пенсионери и хора в неравностойно положение от цялата страна.
 „Белла България“ е сред учредителите и основните дарители на БХБ  - организация, която работи за намаляване на глада и недохранването като се бори с разхищаването на годна храна и оползотворяването й за осигуряване на дългосрочно хранително подпомагане на нуждаещи се хора.
Традиционно компанията е сред основните корпоративни дарители в страната. Служителите й участват в дарителските кампании като доброволци или с личен принос.

116 фирми участваха в изложението „Храни и напитки за туризма & Съпътстваща индустрия“

116  фирми  участваха в 15-то изложение „Храни и напитки за туризма и съпътстващата индустрия”  в курорта „Златни пясъци”.
На форума  бяха представени над 350 търговски  марки и над 3 500 артикула. Участие взеха  производители и търговци на храни, напитки и на кухненско оборудване. Целта е страните, които си дават среща тук да имат реална полза, заяви организаторът на изложението Тодор Сотиров.  Всяка година се опитваме да го развиваме без излишна показност, а като “business to business”, форум в най-чист вид, каза още Сотиров.
 Фирмите участници  са от областите: месни изделия /месо, колбаси, деликатеси, полуфабрикати, риба/; хляб и хлебни изделия; млечни продукти /сладолед, мляко и млечни изделия/; сладкарски изделия; напитки /алкохолни, пиво/; безалкохолни напитки /минерална вода, натурални сокове, газирани напитки/ плодове и зеленчуци /пресни и консервирани/; чай, кафе, мед, подправки; съпътстваща индустрия – оборудване и консумативи за кухня, ресторанти, заведения.
Срещата-договаряне „Храни и напитки за туризма & Съпътстваща индустрия“ е създадена, за да отговори на нуждите на туристическия бранш от актуална информация за предлаганите на пазарa храни и напитки, възможностите за доставка и цените за сезона.
 Нуждата от подобен професионален форум е продиктувана от динамичното развитие на туристическия продукт в летните туристически центрове и огромния потенциал за продажби, породен от необходимостта за изхранване на нарастващия поток от туристи.
Срещата-договаряне има две основни предимства:
1. В делова, работна атмосфера се срещат две ясно дефинирани групи с общи интереси – производители и доставчици на храни и напитки от една страна и хотелиери и ресторантьори от друга;
2. Срещата се провежда в “сърцето” на българския летен туризъм – к.к. Слънчев бряг и к.к. Златни пясъци.
 Това е професионален форум, провеждащ се по изпитана формула и с доказана ефективност.

Шестото издание на Балканския винен конкурс ще се проведе в София

Балканския винен конкурс ще се проведе от 1 до 4 юни 2017 година в София.
Целта на форума е стартиране на Кампания против рака на гърдата, която върви в целия свят под мотото: #winelover against cancer, за повишаване на осведомеността и начините за превенция на заболяването. По време на изложението могат да бъдат закупени специални фанелки, средствата, от които ще отидат за тази кампания.
Участват над 20 000 души от целия свят, които са обединени в групата #winelover. Кампанията стартира през 2015 година  и ще се проведе за първи път в България. Идеята за кампанията дойде от това, че създателят на светновното движение #winelover, Луиз Алберто ще бъде част от международното жури на Балканския винен конкурс 2017. Той е инициатор на благородната кауза, в която ще се включат много фирми и организации, подкрепящи идеята.
Един от партньорите на #BIWC2017 #winelover agaist cancer  e Balkan Fashion Week, които ще излъчат старта на кампанията на живо от София към Пaриж, Бaрселона, Ню Йорк, Лондон, Москва, Токио, Лисабон, Милано и др.
Шестото издание на Балканския конкурс  ще събере 4 топ Masters of Wine – председателят на журито Константинос Лазаракис MW - Гърция, Каролайн Гилби MW– Великобритания, Кристи Кентърбъри MW– САЩ и Род Смит MW – Франция.
Организаторите са подготвили много богата съпътстваща програма, както за винените професионалисти, така и за любителите на виното.

Агрополитиката

Румен Порожанов: Искам коректни отношения със земеделския бранш

Румен Порожанов: Искам коректни отношения със земеделския бранш

Искам коректни отношения със земеделския бранш. Заедно да си направим...

Пазари, борси, цени

„Бритос” пуска на пазара нов вид бира с пет вида хмел

„Бритос” пуска на пазара нов вид бира с пет вида хмел

Великотърновската пивоварна „Бритос” пуска на пазара нов вид бира с пет вида хмел. Тя...

Хранителна индустрия

Зам.-министър Цветан Димитров откри 68-та среща на Консултативния съвет на Европейския орган по безопасност на храните

Зам.-министър Цветан Димитров откри 68-та среща на Консултативния съвет на Европейския орган по безопасност на храните

Заместник-министърът на земеделието и храните Цветан Димитров откри  68-та среща на Консултативния съвет на...

За нас

"Агробизнесът" е месечно луксозно издание, предназначено за собственици на агрофирми, мениджъри, експерти, производители, преработватели и търговци на селскостопанска продукция. Задачата, която си поставя списанието, е да помогне на българския агробизнес в усилията му да достигне високите европейски стандарти. Земеделието и хранителната промишленост в България да станат конкурентни на останалите страни, членки на Европейския съюз.

Галерия