С повишаването на цените на краставиците производителите залагат на сортове с високо качество

Македон предоставя търсения баланс от вкус и висок добив

25.07.2022 г. – София, България

Земеделските производители отчитат увеличено търсене на краставици на българския пазар през последните години, като потребителите търсят все по-качествена и местна продукция. Произведените в България краставици винаги са били с 10-20% по-скъпи, защото са с по-високо качество, по-вкусни и прясна. Заради повишеното търсене и по-малко предлагане, особено през пролетта, цените достигнаха рекордни нива. През първото тримесечие на 2022 г. оранжерийните краставици у нас поскъпнаха с 38% спрямо същия период на миналата година, показват данните на НСИ. Средните цени през този период бяха 2,56 лв./кг спрямо 1,86 лв./кг през 2021 г. Основният фактор за поскъпването на краставиците е общото ниво на инфлацията, особено по отношение на високите цени на горивата. Това доведе и до по-малко производство и по-ниско предлагане на краставици в България. Голяма част от производителите заложиха домати в отопляемите оранжерии, тъй като те изискват по-малко топлина, в сравнение с краставиците. Освен това вносът през този период, който традиционно идва от Гърция (остров Крит), беше по-малък в сравнение с предишни години.

В тази обстановка на високи цени и ограничено предлагане, за производителите е важно да предложат продукция с високо качество. Това споделя и Цветан Йорданов, който е собственик на оранжерия „Озирис“ в Мездра, която е   най-голямата и модерна в района. Създадена е през 2015 г. и е разположена на 30 декара, на които се отглеждат домати, краставици и пипер. Собственикът залага през последните години все повече на производството на краставици, като неговият избор е сортът Македон, не само заради доброто представяне в ранна пролет, но и заради отличителният вкус и аромат на плодовете. Почти цялото количество от произведените от него краставици се реализират в местните магазини на региона около Мездра и Враца. „Малко ме е яд, че не заложих на повече краставици, тъй като има страшно голямо търсене точно на моите краставици“, отбелязва Цветан Йорданов.

Освен форма и цвят, от голямо значение има и вкусът на краставиците. „Консултирах се с експертите на Синджента и ми препоръчаха сорта Македон. Изключително доволни сме от реколтата през пролетта на тази година, която беше с много високо качество. Краставицата е много вкусна и с изключително голямо търсене на пазара, защото е права и със силен аромат“, подчертава Цветан Йорданов.

Македон е хибриден сорт дългоплодна краставица, която е подходяща за отглеждане през есента, зимата и ранна пролет. Плодовете са с тясно оребряване и тъмно зелен цвят, но това, което ги прави предпочитани от търговците и потребителите, е страхотният им вкус и отличителен аромат на краставица с лъскав и атрактивен външен вид, споделя Пенчо Паунов, търговски и технически представител на Синджента за зеленчукови семена. Той допълва, че земеделски производители, които отглеждат този сорт от години, не искат да пробват други хибриди заради голямото търсене от потребителите. Освен това видът е създаден специално за по-висока устойчивост към неблагоприятни климатични условия. При добра грижа, той има склонност да образува допълнителни плодове от един възел, което значително увеличава добива. В комбинация с дългия период на реколтиране, хибридът се превръща в основен избор за много земеделски производители. В допълнение плодовете са трайни за съхранение и транспорт, което спомага за запазване на отличния им търговски вид.

Можете да поръчате семена за краставица Македон за новия сезон от дистрибуторите за зеленчукови семена на Синджента: https://www.syngenta.bg/vegetable/krastavici/hibridi-krastavici/makedon-f1

 

За Syngenta в България

В сегашната си форма Синджента е сравнително нова компания, но историята ѝ датира от почти 250 години. Като приемник на Циба Гайги, Циба, ICI, Зенека и Новартис, Синджента, със своето трайно присъствие, дава значим принос в развитието на земеделието в България от втората половина на XX век до днес. През 2008 г. компанията основава своя собствено представителство в България – Синджента България ЕООД. Днес Синджента е неразделна част от формулата за успешно и устойчиво земеделие в България с постоянно развиващо се портфолио и набор от иновативни продукти.

Екипът на Синджента в България и по света постоянно е в помощ на производителите както с качествени продукти, така и с експертни съвети и техническа помощ. За повече информация и връзка със Синджента България: https://www.syngenta.bg/vegetable/ekip-zelenchukovi-semena

 


 

Законът, Агрополитиката, Говори Брюксел

Минимален доход: необходима е по-ефективна подкрепа за борба с бедността и насърчаване на заетостта

Минимален доход: необходима е по-ефективна подкрепа за борба с бедността и насърчаване на заетостта

Сряда, 28 Септември 2022

Европейската комисия призовава държавите членки да модернизират своите схеми за минимален доход като част...

Агротехника, Животновъдство, Растителна защита

Малки и големи опитаха в Сливен вкусни и качествени месни продукти  по време на „Дни на българското месо“

Малки и големи опитаха в Сливен вкусни и качествени месни продукти по време на „Дни на българското месо“

Събота, 24 Септември 2022

Инициативата „Дни на българското месо“ на Асоциацията на месопреработвателите в България отново събра професионалисти...

Компании, Събития, Анализи

Назначени са двама нови изпълнителни директори на DLG

Петък, 09 Септември 2022

Д-р Лотар Хьовелман назначен за главен изпълнителен директор (CEO) на DLG и Freya von...

Реколта, Пазари, Цени

Заместник-министър Георги Събев: Наредби за фермерските пазари и малките производства на храни ще намалят злоупотребите

Заместник-министър Георги Събев: Наредби за фермерските пазари и малките производства на храни ще намалят злоупотребите

Неделя, 25 Септември 2022

Наредби за фермерските пазари и за изисквания за производство на малки количества храни в...

Инвестиции, Финансиране, Застраховки

Земеделските производители подават до 16 септември документи по схемата за държавна помощ с бюджет 426 млн. лева

Земеделските производители подават до 16 септември документи по схемата за държавна помощ с бюджет 426 млн. лева

Петък, 02 Септември 2022

До 16 септември включително земеделските производители могат да подават документи по схемата „Помощ в...

Иновации, Обучение, Агросвят

„Биоикономика" и „Електронна търговия" – нови магистърски програми в Аграрен университет- Пловдив

„Биоикономика" и „Електронна търговия" – нови магистърски програми в Аграрен университет- Пловдив

Понеделник, 19 Септември 2022

„Биоикономика" и „Електронна търговия" – нови магистърски програми в Аграрен университет- Пловдив   Модерните специалности следват...






Наши партньори

За нас

"Агробизнесът" е издание, предназначено за собственици на агрофирми, мениджъри, експерти, производители, преработватели и търговци на селскостопанска продукция. Задачата, която си поставя списанието, е да помогне на българския агробизнес в усилията му да достигне високите европейски стандарти. Земеделието и хранителната промишленост в България да станат конкурентни на останалите страни, членки на Европейския съюз.