НИК: Колко близо са автономните машини в земеделието

Интервю с Тодор Шишков, търговски директор на НИК

- Господин Шишков, как се развива бизнесът на фирма НИК с технологиите за прецизно земеделие?
- Нашата компания стартира бизнес именно с технологиите за прецизно земеделие преди 17 години. Клиентите ни познават днес основно с продуктите на Trimble – световен лидер в производството на навигационни уреди и системи, както и на технологии за прецизни операции в земеделието. Портфолиото ни се увеличи с решения за проследяване на машини и разход на гориво, метеорологични станции, услуги за почвено картиране и препоръки за торени и др. В България вече сме оборудвали с навигационни системи Trimble над 4500 машини. През 2018 НИК стана представител за България на една от най-реномираните марки за машини и инвентари – Kverneland. От две години сме и на румънския пазар където също продаваме технологии за прецизно земеделие. В Румъния работим с нашата фирма Vantage.

- Какви бизнес резултати постигна компанията през 2018 година?
- За нас тя беше рекордна година, като постигнахме най-високите продажби за компанията в исторически план. С основния ни бранд Trimble, отчитаме над 70% пазарен дял в сектор зърнопроизводство. 2018 беше изключително успешна и за бизнеса ни с машини, тъй като самоходните пръскачки Berthoud заеха първото място в България, съгласно статистиката на КТИ.

- Има ли поведенчески разлики между поколения в селското стопанство по отношение на дигитализацията на агробизнеса?
- Трудно ми е да дам еднозначен отговор. Виждам изключително иновативно мислене и в старата генерация земеделци. Все пак по-младите като че ли по-лесно възприемат тези технологии. Като цяло считам, че дигитализацията на земеделието в България върви добре – и по-старата, и по-младата генерация опитват да намерят точните решения за оптимизация за бизнеса си и разбират нуждата от технологиите, които им предлагаме.

- Как бихте подредили мотивите на българския фермер да се насочи към дигитализация на собственото му стопанство?
- Бих казал, че няма един единствен фактор. Ориентират се към прецизно земеделие както заради постепенното нарастване на разходите за производство, така и заради изкупните цени на продукцията от българското селско стопанство. Също така обаче и заради настъпващите климатични промени и предизвикателствата, които носи това. А дигитализацията дава решения именно в тези насоки. Резултатът е, че интересът към прецизното земеделие у нас нараства и с покупката на „умни“ инвентари.

- Как навлизат „умните“ машини в аграрния сектор? Доколко са умни?
- Имаме самочувствието, че НИК е пионер в тази област. Операции като секционен контрол, автоматично поддържане на норма, променлива норма на торене в едно поле не са нещо ново. Вече осъществяваме връзка „машина-машина“, за да синхронизираме няколко машини в едно поле. Машините и техниката с марка Kverneland работят с много високо ниво на прецизност във всички селскостопански операции.

- През 2019 година има ли нови „умни“ машини, които ще дойдат у нас?
- През тази есен очакваме да получим зелена светлина за продажби на технология от Trimble, която ще превърне тракторите в наистина автономни машини. Тя предвижда наличието на един трактор с оператор – нещо като команден пункт – който ще води няколко машини, без механизатор в тях. Те ще работят заедно и в синхрон на едно поле. Разбира се, съществуват някои нормативни и законови особености, за да стане това факт. Все пак мога да кажа, че не остава много време до момента в който автономни машини ще работят сами на полето.

- Доколко дигитализацията на агробизнеса зависи от неговия размер?
- По-големите стопанства имат по-голяма нужда от автоматизация и оптимизация на процеси и инвестират в по-голям мащаб. Но има и фермери с по 400-500 декара земя, които са готови да оборудват трактора си с автопилот, да прилагат прецизност при пръскането и торенето, използвайки секционен контрол и т.н. Със сигурност по-големите фермери по-бързо възприемат дигитализацията.

- Ако по-малките фермери се кооперират, няма ли това да ускори дигитализацията на техните стопанства?
- Честно казано кооперирането се получава трудно. Но на определени места в България имаме вече такива групи от фермери, които обединяват сили, за да получат по-добри условия и да дигитализират своите стопанства. Това не е точно класическа кооперация, но все пак е процес на сдружаване.

- Земеделието в Северна или в Южна България е по-дигитализирано?
- Мисля, че процесът въври сравнително равномерно на север и на юг. Чисто статистически в Северна България е повече, но там и специализацията в зърнопроизводство е по-голяма. Така че Северна България изпреварва с не повече от една крачка, и Южна България наваксва бързо.

- Дигитализацията навлезе силно в зърнопроизводството. Как е в другите аграрни подотрасли?
- Да, и най-големите ни клиенти са зърнопроизводители. Но ние имаме богат опит при въвеждане на дигиталните технологиите в зеленчуко-производството, сред картофопроизводителите и много друго. При отглеждането на трайни насаждения и лозя имаме сериозен брой клиенти ползващи услуги за почвено картиране и консултации за напояване.

- Дигиталното земеделие изисква по-добре обучени работници. Имате ли практика с машините да продавате и обучение на кадри?
- Създадохме специален обучителен център NIK Academy, който работи вече втора година. Каузата на академията е да подпомага земеделските производители да използват максимално потенциала на своето ново оборудване и персонал, чрез обучения. За една година през академията са обучени над 550 специалисти, проведени са 64 обучения за 140 български и чуждестранни компании. Добра практика е и да правим изнесени обучения на място при фермерите.

Разговора води Михаил Ванчев

Законът, Агрополитиката, Говори Брюксел

Борис Джонсън: Да се подготвим сериозно за вариант твърд Brexit

Борис Джонсън: Да се подготвим сериозно за вариант твърд Brexit

Вторник, 25 Юни 2019

Да се подготвим уверено и сериозно за вариант "твърд" Brexit, заяви Борис Джонсън, фаворит...

Агротехника, Животновъдство, Растителна защита

КОРАГЕН™ 20 СК - ефективната защита от неприятели при царевицата

КОРАГЕН™ 20 СК - ефективната защита от неприятели при царевицата

Неделя, 23 Юни 2019

От години царевицата е най-разпространената фуражна култура в нашата страна и има висок продуктивен...

Компании, Събития, Анализи

Празник на киселото мляко ще се проведе в Трън

Празник на киселото мляко ще се проведе в Трън

Вторник, 25 Юни 2019

 Празник на киселото мляко ще се проведе на 29 юни в Трън, съобщиха от...

Реколта, Пазари, Цени

Ръст с 12,9% отбелязва събраната продукция от ягоди и праскови

Ръст с 12,9% отбелязва събраната продукция от ягоди и праскови

Вторник, 25 Юни 2019

Към средата на м. юни 2019 г. производството на картофи, домати, фуражен грах и...

Инвестиции, Финансиране, Застраховки

Биопроизводителите получиха още 9 млн. лв.  по мярка 11

Биопроизводителите получиха още 9 млн. лв. по мярка 11

Четвъртък, 20 Юни 2019

ДФ „Земеделие“ преведе още близо 9 млн. лв. по мярка 11 „Биологично земеделие“ от...

Иновации, Обучение, Агросвят

20 000 декара лавандулови полета засаждат в провинция Шаанкси

20 000 декара лавандулови полета засаждат в провинция Шаанкси

Неделя, 23 Юни 2019

Евгени Савчев, председател на Селскостопанската асоциация за международни отношения се срещна с председателя на...


Наши партньори

За нас

"Агробизнесът" е издание, предназначено за собственици на агрофирми, мениджъри, експерти, производители, преработватели и търговци на селскостопанска продукция. Задачата, която си поставя списанието, е да помогне на българския агробизнес в усилията му да достигне високите европейски стандарти. Земеделието и хранителната промишленост в България да станат конкурентни на останалите страни, членки на Европейския съюз.