Иновациите: Мобилно приложение от Словения помага да разберем от къде произхожда храната ни

Съоснователят на приложението OriginTrail - Жига Древ пристига в България по покана на българския цифров Иновационен Хъб AgroHub.BG, за да се включи като ментор в първия АгроХакатон, който ще се проведе на 13 и 14 септември в NIK Academy.

  В осми брой на рубриката „Иновациите - бъдещето на агрохранителната верига“, която списание “Агробизнесът“ реализира със съдействието на Институт за агростратегии и иновации ви запознаваме с концепцията и историята на цифровото решение OriginTrail.

 Потребители, замисляли ли сте се някога за това дали знаете малко повече, от къде произхожда храната, която консумирате?

Фермери, пожелавали ли сте си да имате възможност да информирате крайните си потребители за това къде и как е произведена вашата продукция?

  Група от словенски преработватели на храни, заедно със земеделски кооператив и уеб програмист са разработили Origin Trail, безплатно приложение за смартфони, където можете да проследите пътя на местни храни от фермата до трапезата.

 Това приложение е било номинирано по покана на Европейската технологична платформа за изследвания на биологично земеделие и храни „TP Organics” в категорията "Нови бизнес модели с добавена стойност на местно ниво". Победителите по поканата са обявени по време на събитието Дни на биологичните иновации, проведено през декември 2015 г. В Брюксел.

 Проследяване на храните – какви са възможностите?

 Проследяването на хранителната верига става все по-важно за потребителите днес. Сега хората искат да знаят от къде идват месото, плодовете и зеленчуците и млечните продукти, с които се хранят. Те също така търсят и добавената стойност, например специфичният произход като планинско земеделие, високи стандарти за хуманно отношение към животните, справедливи цени за местните фермери и т.н.

 Предоставянето на този вид информация за проследяване на хранителни продукти би насърчило повече покупки на тези продукти, дори и на по-висока цена, даже и купувачът никога да не използва тази информация, казва съавторът на проучването д-р Раджив Кишор, доцент по управление на научни системи в Училището по мениджмънт в Университета в Бъфало.

 "Това обаче не е лесна задача", отбелязва съоснователят на приложението „OriginTrail” Жига Древ. "Комплексните хранителни продукти" са тези, които имат няколко различни доставчици: чаша с кисело мляко може да съдържа мляко от над 100 ферми. Също така, "мрежовите продукти" са тези, които могат да имат голямо разнообразие от доставчици - например като производители на месо, домати и яйца, всички със своя принос за приготвянето на една лазаня, например.

 С такова разнообразие от доставчици и продукти, не винаги е възможно да се даде цялата информация за произхода на продуктите за потребителя, отбелязва още Жига Древ. Въпреки това, тези продукти могат да бъдат местни или със специфичен произход и подобна информация може да се изгуби, когато препредаването й е прекъснато в рамките на веригата от добавената стойност на продукцията.

 Затова оперативната групата „Origin Trail” усеща предизвикателството да намери решение, което едновременно да бъде маркетингов и информационен инструмент за местните производители на хранителни продукти. Така се предоставя един ефективен начин да се диференцират въз основа на произхода на основната съставка и едновременно с това потребителите да разберат повече за това, което пазаруват.

 Цифрово решение

 Приложението за смартфони OriginTrail стартира през 2014 г. То е резултат от сътрудничеството между голям брой преработватели, кооператив на земеделски производители и уеб дизайнер от Словения. Това е интернет и мобилно решение, осигуряващо прозрачност по цялата хранителна верига. Потребителите могат да сканират етикета на продукта и да разберат къде е произведено говеждото месо, което искат да купят или ябълките, които харесват дали са със Защитено географско указание.

 "OriginTrail прави важна стъпка към местните производители на хранителни продукти, подчертава Жита Древ и допълва, че така те надграждат самото посочване на страната на първичното производство, като разкриват целия път на произхода на продукта на дадено земеделско стопанство. Приложението  разполага със система, където потребителите могат да дадат своето мнение за даден продукт на земеделския производител, което представлява пряко взаимодействие между купувача и производителя.

 Фермерите, които доставят мляко, месо или зеленчуци са много положително настроени към OriginTrail, заради това, че се предоставя на потребителите възможността да видят от къде идват съставките на крайните продукти. Фермерите са уверени, че прозрачността, която системата осигурява, ще се отрази както на доверието на потребителите, така и на търговските предпочитания към тяхната продукция", категоричен е Жига Древ.

 Европейско приложение

 OriginTrail дава възможност на потребителите да проследят продукти на три хранителни компании и на повече от 1200 местни фермери от Словения (месо, млечни продукти и зеленчуци). Разработено е включването на други преработвателни компании, а в следващите години се присъединяват още два земеделски кооператива с около 400 фермера.

 Още през 2016 г. Оперативната група разширява периметъра на цифровото решение в други страни-членки на ЕС. OriginTrail се изследва от Европейския изследователски проект –„Здравословен растеж” HealthyGrowth, насочен към подкрепа на растежа на биологични хранителни вериги "с висока добавена стойност". Проектът HealthyGrowth е финансиран от ERA - NET Соrе Organic II - Координация на Европейското Транснационално Научно Изследване за биологични храни и технологии за земеделско производство.

 AgriTechHack се организира с общите усилия на НИК Електроникс, Посолството на Кралство Нидерландия в България, FarmHack.NL и българския Цифров Иновационен Хъб за Земеделие AgroHub.BG и се осъществява с подкрепата на SmartAgriHubs, Банка ДСК и Експресбанк. Агробизнесът e медиен партньор на събитието.

 Осми брой на рубриката „Иновациите - бъдещето на агрохранителната верига“, която списание „Агробизнесът“ реализира със съдействието на Институт за агростратегии и иновации  е разработена по материали на ЕПИ-АГРИ и е предоставена като част от информационната кампания „Иновациите – винаги на мода!“

 

 

Законът, Агрополитиката, Говори Брюксел

Транспортната комисия в Европейския парламент одобри постигнатото временно споразумение по пакет „Мобилност“

Транспортната комисия в Европейския парламент одобри постигнатото временно споразумение по пакет „Мобилност“

Вторник, 21 Януари 2020

 Транспортната комисия в Европейския парламент одобри постигнатото временно споразумение по пакет „Мобилност“ между европейските...

Компании, Събития, Анализи

Министър Танева ще присъства на представянето на Социално-икономическия SWOT анализ на развитието на селските райони

Министър Танева ще присъства на представянето на Социално-икономическия SWOT анализ на развитието на селските райони

Вторник, 21 Януари 2020

Министърът на земеделието, храните и горите Десислава Танева ще присъства на представянето на Социално-икономическия...

Реколта, Пазари, Цени

Фил Хоган: ЕС и Китай постигат напредък в преговорите

Фил Хоган: ЕС и Китай постигат напредък в преговорите

Вторник, 21 Януари 2020

Китай трябва да отвори своя пазар за чуждестранни компании, заяви еврокомисарят по търговията Фил...

Инвестиции, Финансиране, Застраховки

До 29 февруари тютюнопроизводителите ще получат малко над76 млн.лв. преходна национална помощ за кампания 2019 г.

До 29 февруари тютюнопроизводителите ще получат малко над76 млн.лв. преходна национална помощ за кампания 2019 г.

Вторник, 21 Януари 2020

За първи път тютюнопроизводителите ще получат средствата по преходната национална помощ за кампания 2019...

Иновации, Обучение, Агросвят

Комисията по вътрешен пазар  ще гласува резолюция, посветена на  изкуствения  интелект

Комисията по вътрешен пазар ще гласува резолюция, посветена на изкуствения интелект

Понеделник, 20 Януари 2020

Комисията по вътрешен пазар и защита на потребителите ще гласува резолюция, посветена на няколко...


Наши партньори

За нас

"Агробизнесът" е издание, предназначено за собственици на агрофирми, мениджъри, експерти, производители, преработватели и търговци на селскостопанска продукция. Задачата, която си поставя списанието, е да помогне на българския агробизнес в усилията му да достигне високите европейски стандарти. Земеделието и хранителната промишленост в България да станат конкурентни на останалите страни, членки на Европейския съюз.