Продажбите са намалели в крайния баланс за миналата година за всички основни видове селскостопански машини. Спадът на пазара, който е отчасти технически след бума през 2021 г., се дължи и на добре познатите проблеми с доставките и високите цени на суровините. Търсенето на машини обаче остава високо благодарение на държавните стимули. Предстои отпускане на средства за земеделска техника по НПРЗ.
Проблемите във веригата на доставки, рязкото покачване на цените на суровините и несигурността в геополитическия пейзаж влияят върху работата на селскостопанската техника, която затваря 2022 г. със спад в сравнение с рекордния ръст от 2021 г. Статистиката за регистрациите, обработена от FederUnacoma на база данни на Министерството на транспорта сочат свиване при всички основни категории превозни средства, като се започне от влекачите, които са намалели със 17,1% с регистрирани 20 217 бр. Спадът в продажбите наказа преди всичко машини със средна и средна мощност, концентрирайки се по-специално върху сегмента от 56 до 75 конски сили, който с общо 4354 регистрирани единици спадна с 43,7% спрямо 2022 г. От друга страна, контра- цикличната тенденция характеризира ниските диапазони на конските сили. Докато диапазоните от 19 до 56 конски сили (5034 продадени автомобила) основно потвърдиха миналогодишните обеми (-2,9%), диапазоните на мощността до 19 конски сили се подобриха спрямо обемите от 2021 г. (+26,2%) с 1061 регистрирани трактора. Що се отнася до останалите видове, крайният баланс също е на червено при зърнокомбайните (-9,7%), с 354 регистрирани машини, и при телескопичните товарачи, които с 1175 регистрации намаляват с 21,2% спрямо миналата година, прекъсвайки фаза ръст, който продължаваше непрекъснато от 2019 г. Бордовите влекачи и ремаркета също следваха пазарната тенденция: първите затвориха годината със загуба от 21,4% (529 регистрирани единици), вторите със спад от 11,3% (8398 единици) . Свиването на пазара, върху което несъмнено са натежали добре известните икономически фактори, може да се счита за частично органично, т.е. „технически“ спад след изключителната тенденция, наблюдавана през 2021 г. (+35,9% за трактори, +29,8% за зърнокомбайни, дори +56% за телескопични товарачи).