Пламен Николов, управител на "Есетере България": Целим се винаги в челните позиции

Световното потребление на етерични масла се увеличава и ние ще растем заедно с него

Господин Николов,  "Есетере България" изгражда втора дестилерия за етерични масла в Добрич, защо избрахте да инвестирате в този сектор? Какво постигнахте за първите години  бизнес в страната?
Изключително доволен съм от резултатите, които постигаме. Стартирахме 2016-та година с капацитет около 60 - 70 куб. м. дестилационни мощности и смятахме, че ще сме активни само по време на лавандуловия сезон. В момента преработваме суровини целогодишно, по 24 часа. С пускане в действие на втората дестилерия, което ще се случи този сезон, увеличаваме общия капацитет на над 210 куб. м. Смятам, че секторът е още в началото на бурното си развитие. Световното потребление на етерични масла се увеличава и ние ще растем заедно с него.

Стартът на вашето производство съвпадна с бума в производството на лавандула в България.  Как оценявате пазара на етерично-маслените култури?
Да, лавандулата е водеща култура за региона, но работейки в партньорство с местните земеделски производители ние вече разширяваме набора от суровини, отглеждани за брашна. За пример мога да дам маточината и специален сорт чубрица, т.нар. градинска чубрица.  Пазарът е  интересен, с много възможности и търсения. Различни фактори определят посоката на неговото развитие. Належаща е нуждата от различни методи за контрол и самоконтрол, необходимо е създаването на производствени стандарти, които да насочват и водят това прогресивно развитие.

Бихте ли коментирали цената на суровината и на крайния продукт на дестилерията?
Двете са свързани, цената на суровината зависи от качеството и количеството на етеричното масло произведено от нея. Ценовата ни политика винаги е включвала бонуси за качествените суровини. Искаме да стимулираме земеделските производители, които обръщат внимание на сортовете, които засаждат и полагат грижи за насажденията си.

Какви цели си поставя Вашата компания в ранг-листата на световните дестилерии?
Целим се винаги в челните позиции. Стремим се да бъдем професионалисти на всеки етап от работа си. Есетере е 100% собственост на dōTERRA и от нас се очаква да отговорим на високите изисквания и установени стандарти за преработка на етеричномаслени култури, които налага фирмата майка. dōTERRA, която е световен лидер в ароматерапията ни определя, като фактор в собствената си ранг листа за доставчици. Това категорично поставя „Есетере България“ в първите редици.

Какво очаквате от предстоящата кампания по изкупуването на лавандулата? Свръхпроизводството на суровина добър знак ли е за дестилериите?
Очакваме с нетърпение предстоящата кампания, предизвикателство е не само, че ще работим с удвоен капацитет, но и че ще видим в действие организационните и технически подобрения, които сме направили. Това, което ни различава от другите дестилерии е, че ние не печелим предлагайки услуга „дестилация“ и не сме прекупвачи на масло. Всичко, което произвеждаме и купуваме е за собствени нужди, за нуждите на фирмата майка. И в този контекст, свръхпроизводството, което се очаква през кампания 2019, за нас означава избор, избор на по-качествена суровина, на по-качествено масло, на надеждни партньори за дългосрочно сътрудничество.

Планирате и дестилерия за рози?
Да, планираме изграждането на розоварна, недалеч от Казанлък. Тя ще бъде по-малка като капацитет, но и няма необходимост от големи мощности, предвид деликатността на розовото масло.

Какво бихте искали да знаят вашите партньори – производители на етерично-маслени култури  в България?
България има дългогодишни традиции както в производството на етерични масла, така и в селскостопанската и развойна дейност. Фермерите са свикнали да работят с разпознаваеми преработватели с дългогодишен опит. Ние сме нова фирма, но вече сме добре познати на хората. В края на всяка кампания лавандула, събираме на среща земеделските производители, които са ни се доверили и са дестилирали при нас, обсъждаме изминалия сезон и подобренията, които да направим през идния. Опитваме се да сме открити, отношението ни към фермерите и общността е базирано на водещите принципи за социална и корпоративна отговорност на dōTERRA.

Каква е конкуренцията ви на пазара на етерични масла в България?
Предвид спецификата на целите и мястото на Есетере в етерично-масления сектор,  приемаме колегите в бранша като наши партньори, а не конкуренти.

Законът, Агрополитиката, Говори Брюксел

Борис Джонсън: Да се подготвим сериозно за вариант твърд Brexit

Борис Джонсън: Да се подготвим сериозно за вариант твърд Brexit

Вторник, 25 Юни 2019

Да се подготвим уверено и сериозно за вариант "твърд" Brexit, заяви Борис Джонсън, фаворит...

Агротехника, Животновъдство, Растителна защита

КОРАГЕН™ 20 СК - ефективната защита от неприятели при царевицата

КОРАГЕН™ 20 СК - ефективната защита от неприятели при царевицата

Неделя, 23 Юни 2019

От години царевицата е най-разпространената фуражна култура в нашата страна и има висок продуктивен...

Компании, Събития, Анализи

Празник на киселото мляко ще се проведе в Трън

Празник на киселото мляко ще се проведе в Трън

Вторник, 25 Юни 2019

 Празник на киселото мляко ще се проведе на 29 юни в Трън, съобщиха от...

Реколта, Пазари, Цени

Ръст с 12,9% отбелязва събраната продукция от ягоди и праскови

Ръст с 12,9% отбелязва събраната продукция от ягоди и праскови

Вторник, 25 Юни 2019

Към средата на м. юни 2019 г. производството на картофи, домати, фуражен грах и...

Инвестиции, Финансиране, Застраховки

Биопроизводителите получиха още 9 млн. лв.  по мярка 11

Биопроизводителите получиха още 9 млн. лв. по мярка 11

Четвъртък, 20 Юни 2019

ДФ „Земеделие“ преведе още близо 9 млн. лв. по мярка 11 „Биологично земеделие“ от...

Иновации, Обучение, Агросвят

20 000 декара лавандулови полета засаждат в провинция Шаанкси

20 000 декара лавандулови полета засаждат в провинция Шаанкси

Неделя, 23 Юни 2019

Евгени Савчев, председател на Селскостопанската асоциация за международни отношения се срещна с председателя на...


Наши партньори

За нас

"Агробизнесът" е издание, предназначено за собственици на агрофирми, мениджъри, експерти, производители, преработватели и търговци на селскостопанска продукция. Задачата, която си поставя списанието, е да помогне на българския агробизнес в усилията му да достигне високите европейски стандарти. Земеделието и хранителната промишленост в България да станат конкурентни на останалите страни, членки на Европейския съюз.