ОСП: Белгийците залагат на справедливо коопериране 2

Заглавието ми  хрумна  докато заедно с още 34 колеги от европейски агромедии слушахме представянето на кооператива Fairecoop и на марката млечни продукти Fairebel / в превод Fair - справедлив,bel –от Белгия/.

 

Fairecoop е сред водещите белгийски кооперативи, които защитават честно и открито интереса както на своите членове, така и на потребителите. Справедлива цена по цялата верига на производство и реализация на млякото и млечните продукти. И така от създаването на  Fairecoop до днес.

 

 Как го правят?

Пример: При 45 евроцента за литър мляко на фермера, Fairecoop плаща тази  цена за суровината, а на търговските вериги слага цена от 55 евроцента. Разликата от 10 евроцента / за година общата сума достига 1 млн.евро/ кооперативът държи в банка, а в края на годината разпределя на всички свои членове.

 През 2010 г. Faircoop създава и своя марка - Fairebel и пуска на пазара своето  пълномаслено мляко.Следват шоколадово мляко, сладолед, сирена и кашкавали , масло, сметана и други продукти Fairebel.

През 2020 г. Faircoop решава  да покани и  производители на ябълки и круши  и фермери, отглеждащи месодайни говеда. 

Половината от ябълките отиват в търговските вериги за прясна консумация, а останалите се прерабтват в ябълков сок, разбира се с марката Fairebel.
 

Faircoop в цифри

- 500 фермери (млечно и месодайно говедовъдство и овощарство - ябълки и круши);
- 1500 потребители;
- 12 директно заети в кооператива;
- 25 на непълно работно време;
- 71% от белгийците познават етикетирането на Fairebel;
- 4 000 събития, организирани в супермаркети в цяла Белгия.

Продажбите на мляко с етикет Fairebel са нараснали от 887 000 литра през 2010 г. на 13 142 000 литра през 2023 г.

 

 

С професионалната подкрепа на Службата за връзки с медиите на Генерална дирекция за селско стопанство и развитие на селските региони към ЕК в рамките на 3 дни ние успяхме да се уверим на място в две белгийски ферми, че политиката на Fairecoop  работи.

Ако и на вас ви се отвори път до Белгия, питайте за фермите: La ferm du Ponceau / за месо и млечни продукти/ и за   Elevage de la Seigneurie /за мляко/. Ще се убедите в ползата от кооперирането в белгийски стил.

…Ех, ако можехме да продължим нашия конкурс „Еврофермер на годината“ / вижте архива в сайта/ лично щях да номинирам собствениците на тези ферми – Thibault и Aurelie Desmets на La ferm du Ponceau и Stephane и Carine Godfriaux.

Пенка Каменова

Законът, Агрополитиката, Говори Брюксел

Парламентът преизбра Урсула фон дер Лайен за председател на Комисията

Парламентът преизбра Урсула фон дер Лайен за председател на Комисията

Четвъртък, 18 Юли 2024

С 401 гласа „за“ Европейският парламент избра Урсула фон дер Лайен за председател на...

Агротехника, Животновъдство, Растителна защита

„Напоителни системи“ ще получат одобрение на допълнителни водни количества за напояване на земеделските площи

„Напоителни системи“ ще получат одобрение на допълнителни водни количества за напояване на земеделските площи

Вторник, 25 Юни 2024

„Напоителни системи“ ще получат одобрение на допълнителни водни количества за напояване на земеделските площи...

Компании, Събития, Анализи

Рекордна година за Innov’Space

Рекордна година за Innov’Space

Сряда, 10 Юли 2024

2024 г. е рекордна година по отношение на наградените звезди и специалните похвали „Най-добрият...

Реколта, Пазари, Цени

НАЗ стартира кампания в помощ на животновъдите от Сакар планина

НАЗ стартира кампания в помощ на животновъдите от Сакар планина

Сряда, 17 Юли 2024

Национална асоциация на зърнопроизводителите (НАЗ) стартира кампания в помощ на животновъдите, засегнати от големия...

Иновации, Обучение, Агросвят

ЗАЩИТА ОТ ЗАМРЪЗВАНЕ: 2 ГРАДУСА ПОВЕЧЕ С ПАРАВАНИ ARRIGONI

ЗАЩИТА ОТ ЗАМРЪЗВАНЕ: 2 ГРАДУСА ПОВЕЧЕ С ПАРАВАНИ ARRIGONI

Сряда, 10 Април 2024

Arrigoni предлага разнообразна гама от иновативни продукти за смекчаване на ниските температури, способни да...






Наши партньори

За нас

"Агробизнесът" е издание, предназначено за собственици на агрофирми, мениджъри, експерти, производители, преработватели и търговци на селскостопанска продукция. Задачата, която си поставя списанието, е да помогне на българския агробизнес в усилията му да достигне високите европейски стандарти. Земеделието и хранителната промишленост в България да станат конкурентни на останалите страни, членки на Европейския съюз.